Pages

Tuesday, January 18, 2005

SEMALAM, HARI INI DAN ESOK

+ Saya baru usai mengkhatami 'Rona Bosphorus'. Sangat menarik. Saya kira latar Timur Tengah sudah sinonim dengan Sdr Zaid Akhtar. Beliau punyai identiti tersendiri. Mungkinkah Sdr Zaid pernah ke Turki lantaran begitu baik novel yang dihasilkannya? Menggamit minat saya untuk menjejakkankan kaki ke sana. 'Islam' dan 'Bol', begitu suatu ilmu telah saya perolehi setelah membaca novel tersebut.

+Semalam saya telah mendapat panggilan telifon daripada seorang rakan sidang redaksi Info Mansurah. Dia meminta cerpen daripada saya. Semacam saya ini bank cerpen, saya tersenyum. Barangkali ramai menyangka, seorang penulis pasti punyai cerpen yang menggunung. Mungkin, tetapi saya belum sampai ke puncak itu. Agak runsing kala dia berbicara dengan saya. Insya-Allah, saya akan serahkan cerpen sebelum 19 Januari ini- begitu saya cuba menenangkannya.

+Saat ini saya agak kegersangan idea untuk menulis. Barangkali kurang membaca, kurang juga mengejar informasi terkini. Masakan tidak, semenjak awal imtihan, saya jarang ke cc. Jarang sekali mendapatkan maklumat terkini. Saya tidak akan boleh menulis jika tidak membaca. Lantaran itu, terlalu sukar memerah idea. Malang sekali, tika jemari bertemu papan kekunci, sekadar sedikir fragmen mampu dihasilkan. Kemudian idea terus mati. Minda terasa jumud. Terlalu! Semalam dan hari ini dunia sastera saya terlalu sepi. Esok masih beginikah? Hari ini saya sedaya memburu informasi terkini berlandas sedikit masa yang di curi ini.

+Saya tertarik dengan usaha Sdr Ubai ingin menerbitkan Antologi Cerpen. Saya juga berminat untuk menyertai. Tetapi ada sesuatu menghalangi saya. Sebetulnya saya kurang berminat menulis cerpen bertema cinta. Saya tidak menolak cinta dalam karya saya. Namun lebih gemar menjadikan cinta sebagai bumbu cerita bukan sebagai tema. Mengapa saya terlalu sukar menghasilkan cerpen bertema cinta? Mungkin itu kelemahan saya yang perlu dibaiki. Seperti cerpen Ubai 'Merdekan Cinta Rabiah', sangat menarik, perlu saya pelajari daripadanya.

No comments: