Pages

Monday, October 10, 2005

MENCARI SESUATU YANG HILANG

Hampir sebulan saya di kota Kaherah. Sekarang sedang melengkapkan diri menerima pertukaran musim saifi kepada syita'. Hawa dingin sudah mula menyengat sumsum tulang. Seorang demi seorang rakan-rakan seperjuangan, sekuliah dan sepenulisan mula beransur pulang ke tanahair. Demikian itu rasa sepi menyelinap ke dasar hati. Saya akan ditinggalkan oleh mereka meskipun sedikit masa lagi saya akan meninggalkan rakan-rakan yang lain jua. Saya berkira-kira dan melayan fikir perkara utama yang perlu saya lakukan sekembali ke tanahair kelak. Tanggungjawab kepada keluarga sedang menanti. Itu perkara utama yang perlu saya pikul. Soal pekerjaan, hanya perlu berusaha dan selebihnya Allah yang berhak menentukan. Manusia sekadar merancang Allah jua yang merencana segala.
Saat-saat dan detik-detik yang berbaki ini saya gunakan sebaiknya di kota Kaherah ini. Baki seminggunya pula akan saya habiskan di kota kecil Mansurah. Kemudian akan meninggalkan seribu macam kenangan di sana. Begitu saya merancang. Semoga Allah memperkenankan perancangan ini.
Sebetulnya saya mencari sesuatu yang hilang. Saya tidak mencari idea yang hilang. Saya juga tidak mencari barang yang hilang. Namun saya mencari seorang kanak-kanak yang hilang. Hilang daripada pandangan mata. Sebulan berada di kota kaherah ini masih belum kami bersua. Mahu tahu siapa kanak-kanak itu? Dia adalah seorang kanak-kanak dalam lingkungan usia mencecah lima tahun. Seorang kanak-kanak lelaki. Juga seorang penjual tisu. Saya mahu berbual dengannya. Kebiasaan dia bersama ibunya berada di seberang jalan berhadapan Masjid Musa. Namun hingga kini saya tidak nampak kelibatnya.
Saya hanya mampu memasang hajat agar bisa bertemu dengannya sebelum pulang ke Mansurah. Ada sesuatu yang ingin ditanya. Persolan itu akan terjawab dalam cerpen baru saya. Saya titipkan kenangan, pengajaran dan tauladan buat diri sendiri juga khalayak pembaca dalam cerpen tersebut. Sudah hampir kepada tiga muka Microsof Word. Hanya perlu menumpahkan idea untuk beberapa muka sahaja lagi. Seterusnya peram untuk beberapa hari. Semak dan edit hingga berpuas hati. Diharap agar cerpen kali ini bisa menghantar sejuta rasa keinsafan dalam diri saya jua anda semua. Doakan saya tekal menulis.

No comments: