Pages

Monday, January 09, 2006

NIKMAT YANG HILANG

+ Selama empat tahun saya tidak bisa mengecapi sambutan Aidiladha di Malaysia. Tetapi pada tahun 2006 ini saya kembali dapat mengecapinya di tanahair sendiri. Ini adalah nikmat yang harus saya syukuri. Pun begitu saya amat rindu situasi Aidiladha di Mesir. Amat meriah sekali. Rata-rata mesyarakat Arab menyambut meriah kedatangan Aidiladha berbanding Aidilfitri. Lalu saya faham, nikmat yang satu itu telah hilang. Pada erti kata lain tidak bisa mengecapinya seperti di sana.

+ Aidiladha telah merakam pengorbanan besar Nabi Ibrahim A.S, menyembelih anaknya Nabi Ismail A.S. Namun kepatuhan kedua-duanya telah dibalas Allah apabila menukarkan penyembelihan Nabi Ismail kepada seekor Kibas. Terlalu besar pengorbanan Nabi Ibrahim A.S. Sanggup mengorbankan perasaan kasih seorang ayah terhadap anak demi mematuhi perintah Allah S.W.T. Korban nyawa adalah perintah yang amat berat. Namun tidak sekali-kali Nabi Ibrahin A.S membantah. Justeru pengorbanan yang terlalu besar itu wajar dicontohi demi menggalakkan umat Islam melakukan pengorbanan dalam apa jua bentuk sama ada harta, wang, tenaga dan sebagainya. Pengorbanan kita pada hari ini terlalu kecil berbanding pengorbanan yang telah dilakukan oleh Nabi Ibrahim A.S. Tuntas, selagi diberi peluang dan ruang oleh Allah, gunakanlah dengan baik agar tiap pengorbanan yang dilakukan tidak menjadi sia-sia, kerana apabila sesuatu nikmat itu hilang, sukar untuk dikembalikan semula. Semoga Aidiladha kali ini membawa sejuta rahmat dan seribu erti dalam hidup insan-insan yang beriman dan bertaqwa.

Salam Aidiladha daripada Diari Online.

No comments: