Pages

Saturday, June 22, 2013

Emas untuk semua golongan?- Angkat tangan

Setuju atau tidak jika saya katakan emas bukan untuk golongan kaya sahaja. Orang yang tidak kaya pun mampu membeli emas. Sepanjang pemerhatian dan penglaman saya selama hampir empat tahun dalam dunia emas (mula membeli emas dengan jumlah yang sedikit dan tidak kongsisten), rata-rata menyatakan tidak ada duit hendak membeli emas. Pelik juga, walaupun tidak ada duit hendak membeli emas, mampu pula bercuti dan melancong ke sana sini. Mampu pula makan di KFC sebulan hingga tujuh lapan kali. Mampu pula makan di kedai setiap hari dengan alasan malas memasak atau tak pandai memasak atau tak larat hendak memasak. Mampu juga membeli pakaian berhelai helai, kasut dan beg tangan berjenama. Tidak dilupakan juga kemampuan membeli kereta berjenama yang terbaru dan terkini. Juga mampu membeli pelbagai jenis gajet terbaru dan terkini. Saya pernah jumpa orang yang berkata tidak mampu membeli emas tetapi dalam masa yang sama dia mampu beli iPhone, iPad dan Tablet. Jenama di belakang produk adalah bank Rakyat (ada sesiapa yang tidak faham ayat dua lapis ini?) Ya, sanggup membuat pinjaman peribadi semata-mata tidak mahu ketinggalan memiliki gajet-gajet terkini. Maaf ya jika ada yang tersinggung. Ya, itu hak anda. Tiada siapa boleh menghalang. Paling sedap telinga mendengar ada yang berkata: nanti bila saya dah banyak duit saya akan beli emas. Jika anda termasuk dalam golongan yang disebut di atas, saya pasti anda tidak akan membeli emas sampai bila-bila. Saya sangat tidak setuju dengan ungkapan 'biar papa asalkan bergaya'. Bagi saya, jika hendak membeli sesuatu 'ukur baju di badan sendiri'.

Apa yang saya katakan ini tidak berniat mahu mempersenda atau memperlekeh. Saya sekadar mahu mendidik supaya kita sama-sama membeli emas. Terlalu banyak kebaikan memiliki emas walaupun berisiko. Namun risiko itu dapat diatasi jika anda bijak memilih tempat penyimpanan. Terus terang saya katakan, anda yang disebut di atas bukanlah golongan tidak mampu membeli emas, tetapi anda lebih suka membazir dan berseronok. Perhatikan berapa banyak nilai wang yang mengalir keluar. Pendek kata bagi mereka yang tiada pendapatan sampingan, anda hanya mencipta kemiskinan untuk diri sendiri dan keluarga. Fahami hadis di bawah:

Sabda Rasulullah SAW:
"Sesungguhnya apabila engkau meninggalkan para ahli waris engkau dalam keadaan kaya adalah lebih baik daripada meninggalkan mereka dalam keadaan miskin dan menadah tangan (meminta-minta) kepada manusia."(216)
(216) Sahih: Sebahagian hadis yang panjang dari Sa‘ad bin Abi Waqqas radiallahu ‘anhu, lihat Sahih Muslim – no: 1628. (Kitab Wasiat, Bab Wasiat adalah satu pertiga…..)
Kita sedia maklum bahawa membazir itu adalah amalan syaitan dan perbuatan berlebih-lebihan, tamak dan kedekut adalah tidak termasuk dalam ajaran Islam.
Firman Allah dalam Surah al-Israa ayat 27
إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا
    Maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya."
        Alangkah baik jika wang yang ada dibelanjakan dengan membeli sesuatu yang boleh memberi manfaat bukan sahaja kepada diri sendiri tetapi untuk orang lain juga. Cara yang paling afdhal atau baik adalah dengan bersedekah dan berzakat. Emas adalah salah satu daripada harta yang wajib dizakatkan jika cukup nisabnya. Kewajipan berzakat dibuktikan dalam firman Allah yang bermaksud:
       "Dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat hartamu." (an-Nisaa:77)
     "Ambillah (sebahagian) daripada harta mereka (menjadi) sedekah (supaya) dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan menyucikan mereka (dari akhlak yang buruk)." (at-Taubah:103)
Ramai yang bekerja keras untuk kesenangan dan kekayaan tetapi tidak ramai yang bekerja keras mencari harta untuk dizakatkan.
Ramai yang bekerja keras untuk keselesaan hidup sendiri tetapi tidak ramai yang bekerja keras untuk keselesaan hidup orang lain. 
Ramai yang bekerja keras untuk kesenangan diri sendiri tetapi tidak ramai yang bekerja keras untuk menyenangkan orang.
Percayalah, sesuatu hukum yang ditentukan Allah adalah jalan kesenangan dan kemudahan untuk hambanya. Rezeki yang diperolehi bukan untuk dinikmati seorang diri tetapi untuk dikongsikan dengan orang lain juga.
Saya tahu, ramai yang ingin membeli emas. Jika anda tahu tips, pasti anda tidak sabar untuk membeli emas. Jumpa pada entri akan datang. Akan saya kongsikan tips mengurus dan menyimpan wang sebelum membeli emas.
Ingat! Berzakatlah untuk lebih keberkatan.


+ Jika berminat membeli emas, hubungi saya di talian 0126687355.

      




No comments: