Pages

Thursday, June 13, 2013

Mendidik dan Mengasuh

Hari ini bermula jam 8.00 pagi hingga jam 12.00 tengah hari, saya ditugaskan mengajar di kelas prasekolah kerana menggantikan guru pra yang tidak hadir atas sebab masalah kesihatan. Sekali-sekala dikerumuni anak-anak kecil prasekolah terasa seperti saya seorang ibu beranak 19 orang. Ya, jumlah kehadiran mereka hari ini 19 orang sahaja berbanding 22 orang. Mereka datang dengan pelbagai latar belakang keluarga. Ruang dan kesempatan ini saya manfaatkan untuk lebih mendalami jiwa mereka. Memandang wajah mereka, betapa jiwa tersentuh dan benarlah tiada dosa buat si kecil. Berkesempatan mengajar topik baru matapelajaran Bahasa Inggeris: Animals. Mereka gembira dan bernyanyi girang bersama saya. Betapa saya gembira dengan kerja yang saya lakukan hari ini.




Wednesday, June 12, 2013

Parameter Pelaburan Emas

·         Keputusan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-96 yang bersidang pada 13-15 Oktober 2011 telah membincangkan mengenai Parameter Pelaburan Emas. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Y. Bhg. Prof. Dr. Ashraf Md. Hashim dan Y. Bhg. Ustaz Lokmanulhakim bin Hussain daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA), Muzakarah bersetuju menerima dan memperakukan Parameter Pelaburan Emas seperti berikut:

Syarat Umum Jual Beli



1. Transaksi jual beli emas mestilah memenuhi semua rukun jual beli yang digariskan oleh Syarak, iaitu pihak yang berakad, item pertukaran, dan sighah menurut ’uruf yang diamalkan. Jika sekiranya suatu transaksi tidak memenuhi salah satu rukun jual beli, transaksi tersebut dikira tidak sah.

Pihak Yang Berakad



2. Pihak yang berakad mestilah orang yang mempunyai kelayakan melakukan kontrak (Ahliyyah al-Ta’aqud) iaitu dengan memenuhi kriteria berikut:



i. Baligh, berakal dan rasyid



Jika sekiranya pihak yang berakad seorang yang gila atau kanak-kanak samada mumayyiz atau tidak mumayyiz, maka jual belinya adalah tidak sah. Akad oleh kanak-kanak yang mumayyiz adalah tidak sah kerana jual beli ini melibatkan barang yang tinggi nilainya.



ii. Keredhaan



Akad jual beli mestilah dimeterai oleh dua pihak yang saling reda-meredhai, tanpa ada unsur paksaan, tekanan dan eksploitasi.

Harga Belian (al-Thaman)



3. Harga belian (al-Thaman) hendaklah diketahui dengan jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad ketika sesi jual beli.

Barang Belian (al-Muthman)



4. Barang belian (al-Muthman) hendaklah suatu yang wujud, dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual ketika berlangsungnya kontrak jual beli. Oleh itu, jual beli suatu yang tidak wujud secara fizikalnya dan juga jual beli suatu yang tidak dimiliki oleh pihak yang menjualnya adalah tidak sah.

5. Barang belian (al-Muthman) hendaklah suatu yang boleh diserahkan kepada pembeli atau wakilnya. Jika barang belian tidak dapat diserahkan kepada pembeli, ataupun penjual mensyaratkan tidak menyerahnya kepada pembeli, maka akad tersebut tidak sah.

6. Barang belian (al-Muthman) hendaklah suatu yang diketahui oleh kedua-dua pihak yang berakad ketika sesi jual beli. Ia boleh terlaksana melalui kaedah-kaedah di bawah:



i. Melihat sendiri barangan yang hendak dibeli ketika akad jual beli, atau sebelum akad jual beli dalam tempoh yang tidak menjejaskan sifat-sifatnya.



ii. Melihat sampel barangan yang hendak dijual beli. Ini biasanya berlaku semasa proses pemesanan sebelum akad dilaksanakan.



iii. Menentukan sifat-sifat dan kadar barang belian secara terperinci yang secara urufnya tidak menimbulkan pertikaian. Dalam konteks emas, penentuannya adalah dengan mengenalpasti tahap ketulenan emas samada mengikut standard lama berasaskan karat (seperti emas 24 karat), atau standard baru berasaskan peratusan (seperti emas 999). Penentuan sifat juga mestilah mencakupi bentuk emas, samada dalam bentuk syiling, wafer, jongkong dan sebagainya. Timbangan emas secara tepat juga adalah suatu yang disyaratkan dalam penentuan sifat emas.

Sighah



7. Sighah dalam jual beli adalah suatu yang menunjukkan kepada keredhaan kedua-dua pihak untuk memetrai kontrak jual beli. Ia boleh berlaku samada melalui pertuturan, atau suatu yang boleh mengambil hukum pertuturan seperti tulisan dan seumpamanya. Manakala jual beli secara Mu’ataah (serah-hulur) juga adalah dikira sebagai sighah yang muktabar oleh sebahagian fuqaha’.

8. Di dalam sighah jual beli tidak boleh dimasukkan unsur penempohan. Contohnya, seseorang mengatakan, ” Saya menjual barangan ini kepada kamu dengan harga RM100 untuk selama tempoh setahun”.

9. Ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya.



Syarat Khusus Jual Beli Emas Yang Bercirikan Item Ribawi



10. Oleh kerana emas dan wang adalah dua item ribawi yang mempunyai illah yang sama, maka syarat tambahan bagi transaksi pembelian atau penjualan emas mestilah memenuhi syarat berikut:



i. Berlaku taqabudh (penyerahan) antara kedua-dua item yang terlibat dalam transaksi sebelum kedua-dua pihak bertransaksi berpisah daripada majlis akad.



ii. Jual beli emas hendaklah dijalankan secara lani, dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan.

Syarat-syarat tersebut adalah khas bagi emas yang bercirikan item ribawi, seperti emas jongkong dan syiling emas. Syarat ini tidak termasuk barang perhiasan emas kerana ia telah terkeluar daripada illah ribawi.

Perincian taqabudh dan urusniaga lani adalah seperti berikut:

Syarat Pertama: Taqabudh



11. Taqabudh (penyerahan) hendaklah berlaku terhadap kedua-dua item jual beli iaitu harga dan juga barang belian (emas), dan ia hendaklah terlaksana sebelum kedua-dua pihak berpisah daripada majlis akad.

12. Penyerahan harga boleh dilakukan melalui kaedah-kaedah berikut:



a. Pembayaran secara tunai
b. Pembayaran secara cek yang diperakui (seperti banker’s cheque)
c. Pembayaran secara cek peribadi
d. Pembayaran secara kad debit
e. Pembayaran secara kad kredit
f. Pemindahan wang daripada akaun simpanan atau semasa.

Secara urufnya, kesemua bentuk bayaran di atas kecuali (c) adalah dianggap sebagai pembayaran tunai oleh penjual. Pembayaran melalui kad kredit masih lagi dianggap tunai kerana pihak penjual akan mendapatkan harga jualan secara penuh dari pihak yang mengeluarkan kad kredit tersebut. Hutang yang berlaku, jika ada, adalah di antara pemegang kad dengan pengeluar kad dan bukannya dengan penjual barangan.

Status tunai ini masih lagi diterima secara urufnya oleh penjual walaupun pada hakikatnya pihak penjual akan menerima secara fizikal atau dimasukkan ke dalam akaunnya beberapa hari selepas transaksi berlaku.

13. Penyerahan barang belian (emas) hendaklah berlaku secara penyerahan hakiki ataupun kaedah muktabar yang boleh menggantikan penyerahan hakiki. Penyerahan barang belian yang muktabar akan membawa kesan sama seperti penyerahan hakiki, iaitu:



a. Berpindah dhaman (tanggungjawab jaminan) daripada penjual kepada pembeli.
b. Kemampuan pembeli untuk mendapatkan barang beliannya pada bila-bila masa tanpa ada halangan.

14. Majlis akad di dalam transaksi jual beli boleh berlaku dengan pertemuan secara fizikal, ataupun secara maknawi. Contoh majlis akad secara maknawi ialah ijab dan qabul melalui telefon, sistem pesanan ringkas (sms), emel, faksimili dan lain-lain. Tetapi disyaratkan dalam semua bentuk majlis akad tersebut, hendaklah berlaku taqabudh ketika majlis akad, contohnya melalui penyerahan secara wakalah.


Perlu diberi perhatian bahawa majlis akad secara bertulis akan hanya bermula apabila ianya diterima oleh pihak yang berkontrak. Contohnya, pembeli menandatangani akad jual beli dan kemudian menghantarnya melalui pos kepada penjual. Selepas tiga hari, akad tersebut sampai ke tangan penjual. Maka majlis akad bermula pada waktu tersebut, jika pihak penjual bersetuju, maka akad tersebut perlu disempurnakan oleh penjual dengan menandatanganinya, dan barang belian hendaklah diserahkan kepada pembeli secara hakiki atau hukmi.

Syarat Kedua: Secara Lani 



15. Transaksi jual beli emas hendaklah berlaku secara lani dan tidak boleh dimasuki sebarang unsur penangguhan, samada dalam penyerahan harga atau dalam penyerahan emas.

16. Penangguhan penyerahan harga yang tidak dibenarkan adalah meliputi pembelian secara hutang secara keseluruhannya atau pembelian secara bayaran ansuran.

17. Kelewatan penyerahan emas yang melebihi tempoh tiga hari selepas akad jual beli dimeterai adalah tidak dibenarkan sama sekali.

Manakala bagi kelewatan penyerahan emas dalam tempoh kurang daripada tiga hari, Muzakarah mengambil maklum bahawa terdapat perbezaan pandangan ulama di dalam hal ini. Namun Muzakarah lebih cenderung untuk mengambil pakai pendapat yang tidak membenarkan berlakunya kelewatan walaupun tempohnya kurang daripada tiga hari. Dengan kata lain, penyerahan emas mestilah di lakukan di dalam majlis akad tanpa ada penangguhan. Ini adalah kerana di dalam urusniaga emas, kelewatan tiga hari bukanlah suatu uruf, berbeza dengan isu tukaran matawang asing.

Di dalam pertukaran mata wang asing, tempoh T+2 diperlukan kerana ianya melalui proses tertentu yang melibatkan tempoh masa bekerja yang berbeza antara negara, perpindahan wang elektronik, clearing house dan lain-lain lagi. Proses-proses yang disebutkan ini tidak terdapat di dalam perniagaan jual beli emas fizikal. Maka adalah tidak tepat untuk membuat qiyas ke atas proses pertukaran matawang asing.

Namun secara praktikal, pihak penjual akan menyerahkan emas selepas amaun bayaran yang dibuat melalui cek dan sebagainya dikreditkan ke dalam akaunnya. Proses ini biasanya akan mengambil masa tiga hari bekerja. Di dalam menangani tempoh antara penyerahan cek dan penerimaan emas, maka pihak penjual dan pembeli bolehlah mengambil pakai aturan berikut:

Pihak pembeli akan hanya membuat pesanan (order) kepada penjual dengan dinyatakan jenis dan berat emas yang ingin dibelinya. Pesanan ini akan disertai dengan pengiriman wang ke akaun penjual. Pada tahap ini, perkara berikut perlu diberi perhatian:

i. Pada peringkat ini, akad jual beli emas masih belum berlaku.



ii. Wang yang berada di dalam akaun penjual masih lagi bukan milik penjual tersebut. Ianya masih milik pembeli dan disimpan sebagai amanah oleh penjual. Di dalam hal ini, adalah lebih baik jika satu akaun khas yang bersifat amanah (trust account) dibuka oleh penjual.



iii. Emas masih lagi kekal menjadi milik penjual dan ia bertanggungjawab penuh ke atas emas milikannya itu.



iv. Di dalam peringkat ini, pembeli masih boleh membatalkan pesanan yang dibuat dan penjual hendaklah memulangkan wang kepada pembeli. Namun, jika berlaku kerugian sebenar disebabkan pembatalan tersebut, bolehlah dibuat syarat bahawa ia perlu ditanggung oleh pembeli. Contohnya, pembeli membuat pesanan 100gm emas 999 dengan harga RM20,000. Ketika ini, pihak penjual telah menyimpan emas tersebut dan tidak menjualkannya kepada pihak lain yang telah bersedia untuk membelinya. Selepas tiga hari, apabila penjual bersedia untuk membuat akad jual beli dan seterusnya menyerahkan emas tersebut kepada pembeli, pembeli membatalkan pesanannya. Pada hari tersebut harga emas telah jatuh kepada RM19,000. Dengan kata lain, penjual akan kerugian RM1,000 jika menjualnya kepada pihak lain. Di dalam hal ini, kerugian sebenar adalah sebanyak RM1000.

Apabila wang pesanan sudah diberi clearance oleh bank, maka akad jual beli perlu dilakukan. Wang di dalam trust account (jika ada) bolehlah dipindahkan ke akaun penjual dan emas hendaklah diserahkan kepada pembeli.

Akad Dan Unsur Sampingan

18. Penglibatan hibah dalam transaksi jual beli samada hibah dalam bentuk barangan ataupun wang tunai adalah dibenarkan jika mencukupi syarat-syarat hibah, dan tidak melibatkan unsur-unsur yang bercanggah dengan syarak. Perlu diberi perhatian bahawa hibah secara hakikatnya adalah akad sukarela dan ia bukanlah di dalam bentuk lazim. Dengan kata lain, jika janji hibah ini tidak ditunaikan oleh penjual, maka pembeli tidak boleh memaksanya memberi hibahtersebut.

19. Penglibatan wadiah dalam pelan pelaburan emas hendaklah menepati hukum hakam wadiah, yang antara lain ialah pegangan wadiah adalah berasaskan kepada Yad Amanah.

20. Seseorang yang membeli emas bebas mengendalikan (tasarruf) emasnya, termasuklah memberi pinjaman (qardh) kepada orang lain. Tetapi hendaklah memenuhi kriteria qardh yang dibenarkan syarak, yang antara lain tidak boleh membawa unsur faedah, tidak wujud unsur ”salaf wa bay” iaitu hutang yang diikat bersama dengan jual beli.

21. Seseorang yang membeli emas bebas mengendalikan (tasarruf) emasnya termasuk menjadikannya sebagai pajakan untuk wang secara hutang, selagi konsep al-Rahn yang digunakan adalah bertepatan dengan hukum syarak. Namun secara teorinya, perkara ini seharusnya tidak digalakkan kerana secara tidak langsung ia menggalakkan aktiviti berhutang di dalam keadaan yang tidak perlu.

22. Wa’d boleh dimasukkan dalam pelaburan emas, selagi mana ia adalah wa’d dari sebelah pihak dan bukannyamuwa’adah dari kedua-dua belah pihak. Contoh aplikasi wa’d dalam konteks ini ialah membuat purchase order, iaitu pelanggan membuat perjanjian untuk membeli emas dengan harga tertentu. Perjanjian pembelian ini dinamakan ’kunci harga’. Sekiranya proses kunci harga adalah menyamai proses akad jual beli, ia tidak dibenarkan kerana akan berlaku penangguhan.

23. Transaksi jual beli hendaklah bebas daripada unsur-unsur riba, perjudian, gharar yang berlebihan, dan kezaliman. Jika sekiranya terdapat unsur-unsur tersebut, transaksi jual beli adalah dikira tidak memenuhi kriteria syarak.



Sumber: e-Fatwa (Portal Rasmi Fatwa Malaysia)


+ Jika berminat membeli emas, hubungi saya di talian 0126687355.

Friday, May 24, 2013

Emas: Mulakan Langkah Pertama

Dalam semua aspek kita diingatkan supaya berpegang kepada dua perkara iaitu al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Pada zaman nabi, emas dan perak dijadikan sebagai matawang untuk sistem jual beli. Oleh kerana itu, pada zaman nabi harga seekor kambing adalah dengan nilai 1 dinar. Setelah 1400 tahun berlalu, emas tetap bernilai malah tiada matawang fiat yang dapat menandingi kehebatan emas. Untuk pengetahuan, sehingga Januari 2013 Amerika Syarikat adalah negara nombor satu yang menyimpan harta rizab emas paling tinggi sebanyak 8133.5 tan emas = 76.3%. Manakala Malaysia adalah negara ke 50 dengan jumlah rizab 36.4 tan emas = 1.5% (alahai, sikit sahaja). 

Sumber: Word Gold Council

Justeru, membuat pilihan yang bijak akan membawa hasil yang menyenangkan hati. Saya telah melakukannya, kalian bagaimana?

Kelebihan membeli emas di Public Gold (PG):

1. Tiada kos upah kerana PG adalah sebuah syarikat (tempatan) pengeluar emas (kilang melebur dan menempa sendiri).
2. Nilai susut yang rendah serendah 4.5% mengikut jenis emas. Berbanding kedai emas nilai susut sekitar 20%-45%.
3. Beroperasi 24 jam secara online, jadi boleh membuat belian pada masa yang anda suka.
4. Harga emas semasa mengikut harga emas dunia, berubah setiap 20 minit. Justeru boleh pantau harga emas di laman web Public Gold. 
5. Harga jualan jauh lebih rendah dan harga belian jauh lebih tinggi dari kedai-kedai emas kerana tidak terikat dengan harga Persatuan Peniaga Barang Kemas Malaysia (FGJAM).
6. Beli emas dapat emas. Tak perlu risau, hatta anda membeli emas dengan nilai 1 juta sekalipun maka kuantiti emas yang anda perolehi bertepatan dengan nilai 1 juta.
7. Bukan syarikat yang menawarkan skim pelaburan cepat kaya. Tetapi PG adalah syarikat pengeluar dan penjual emas.
8. Harga jualan dan harga belian dipaparkan sebelah-menyebelah. Di kedai emas, hanya harga jualan dipaparkan dan harga belian tidak dipaparkan. Jika dipaparkan nescaya anda akan terkejut dan tidak mahu beli emas.
9. Mempunyai 17 cawangan di seluruh Malaysia. Justeru, jika membuat belian anda boleh pilih mahu ambil barang di cawangan yang anda suka. 
10. Boleh jual semula emas yang anda beli di PG walaupun emas bercalar, tergores, bengkok atau kemek.
11. Stok sentiasa ada kerana PG ada kilang emas sendiri.
12. Mempunyai pengedar diseluruh Malaysia justeru memudahkan urusan pembelian.

Kita diberi pilihan untuk membuat pilihan. Manusia yang bijak akan memilih dan membeli barang yang bernilai untuk selama-lamanya dan tidak akan luput walau seribu tahun sekalipun.

Fakta tentang emas disebut pada 12 tempat dalam al-Quran. Justeru, emas bukan sekadar bernilai di dunia, malah di akhirat.

Usah bertangguh. Mulakan langkah pertama yang bijak. Layari Public Gold Marketing Sdn.Bhd.

Syarifah Salha Syed Ahmad
PG032141
Your Introducer.


+ Jika berminat membeli emas, hubungi saya di talian 0126687355.

Friday, April 19, 2013

Ke Arah Jiwa Murabbi






Akhir-akhir ini terlihat banyak perkara perlu saya baiki. Saya mahu lebih akrab dengan Allah. Memperbaiki kelemahan yang sedia ada sangat dituntut. Adakala urusan dunia banyak melalaikan daripada mengingati Allah. Ada saja gangguan tertentu yang dijadikan alasan untuk mengetepikan ibadah-ibadah sunat. Sedangkan ibadah-ibadah sunnat berfungsi menutup kelompangan ibadah-ibadah wajib.  Justeru, saya berazam untuk lebih memperbanyakkan nilai tambah khatam al-Quran. Azam ini juga saya kongsikan bersama. 

Tips Khatam al-Quran setiap tiga bulan sekali:

1. Pastikan sepuluh juzuk al-Quran dibaca dalam tempoh satu bulan.
2. Setiap satu juzuk mengandungi 20 muka surat.
3. Bahagikan bacaan paling kurang 1 muka setengah, lagi baik dua muka surat setiap kali selepas solat fardu setiap hari.
4. Bermaksud, lima kali solat  sehari bersamaan 10 muka surat.
5. 10 muka surat darab 20 hari= 10 x 20= 200 muka surat.
6. Dalam tempoh 20 hari sudah boleh khatam 10 juzuk.
7. Bagi kaum hawa, baki 10 hari dari 30 hari sebulan boleh dihabiskan dengan membaca baki ayat yang masih belum di baca.
8. Pendek kata, setiap kali selepas solat fardu boleh saja membaca 2 muka surat atau lebih. Maklum saja, bagi yang bekerja mungkin sukar melaksanakan di tempat kerja.
9. Justeru, jika satu bulan boleh membaca 10 juzuk maka dalam tempoh tiga bulan tentu boleh khatam 30 juzuk. Malah, tak sampai tiga bulan mampu khatam 30 juzuk.
10. Jika dapat melakukan lebih baik daripada ini, alhamdulillah.

+ Meningkatnya usia saya pada hari ini diharap dapat terus melaksanakan azam ini.

Semoga sama-sama melaksanakan dan sama-sama beroleh manfaat.






Wednesday, March 13, 2013

Kerja Tangan, Anugerah Allah

Antara minat saya, ini sebahagiannya. Hasil kreatif yang tidak pernah saya pelajari dalam mana-mana kelas kraftangan sekalipun. Tidak pernah mendapat bimbingan khusus atau secara formal. Apa sahaja yang terlintas dalam kepala, asalkan yang elok-elok inilah hasilnya. Namun begitu, kesukaan membaca majalah-majalah dan laman sesawang yang memberikan tips dan informasi dalam kerja-kerja tangan seperti ini, sangat membantu untuk menghasilkan sesuatu yang memberi kepuasan kepada diri sendiri dan orang lain.




Thursday, February 21, 2013

Cermin Muslim Beriman


Seorang Muslim yang benar-benar beriman, jelas terpancar pada raut wajah dan setiap perlakuannya segala kejernihan dan ketenangan. Tutur katanya mengandungi hikmah dan dapat memberi manfaat kepada sesiapa yang mendengarnya. Bual bicaranya sangat sopan dan tidak pula menyakiti hati orang lain. Dia juga sentiasa berasa cukup dengan apa yang dimilikinya. Ini boleh dilihat melalui kesederhanaan hidupnya. Tidak berlebih-lebihan sama ada dari sudut percakapan atau harta benda. Dia juga sentiasa menghormati orang lain. Bahkan sering merendah diri dan tidak pula mencari-cari kesalahan orang lain. Malah, memelihara dan menutupi keaiban saudara semuslimnya dengan tidak bercerita dan menghebahkan kepada pengetahuan umum. 


Sabda Rasulullah S.A.W apabila ditanya oleh seorang sahabat siapakah individu Muslim yang paling baik lantas Baginda menjawab,
“Individu Muslim yang baik ialah orang lain akan merasai selamat daripada kejahatan lidahnya dan tangannya.”
(Riwayat Muslim)

Dalam riwayat at-Tabrani pula, Ibnu Mas’ud bertanya kepada Rasulullah S.A.W,
“Wahai Rasulullah, apakah perbuatan atau amalan yang paling afdal?”
Lantas Baginda menjawab antaranya ialah,
“Orang Muslim lain merasai selamat, aman dan tenteram daripada kejahatan lidah engkau.”

Semoga kita sama-sama beramal dengan akhlak seorang Muslim seperti yang dianjurkan oleh Islam. 

Saturday, February 16, 2013

Perjalanan

Beberapa hari yang lau, saya berada di Terengganu. Menghantar rombongan perkahwinan adik perempuan di Marang. Pelbagai perkara tampak di mata. Betapa bumi Allah ini sangat luas dan menempatkan pelbagai jenis makhluk. Betapa terbayang oleh saya bagaimanakah orang-orang terdahulu berhijrah dari satu tempat ke tempat yang lain hanya dengan berjalan kaki atau hanya menunggang seekor unta. Betapa para nabi dan muhadis terdahulu melalui pelbagai rintangan dan dugaan hanya semata-mata untuk menyampaikan dakwah dan mencari sepotong hadis. Oh! Teknologi kini banyak memudahkan urusan manusia. Pun begitu, banyak juga melalaikan. Segalanya bergantung kepada kebijaksanaan manusia untuk mengurus dan mengendalikan teknologi itu sendiri. Jika tersilap langkah, hanya mengundang dosa tanpa disedari. Allah yang merencana perjalanan dan ketentuan ini. Esok, saya akan ke Institut Pendidikan Guru, Kampus Raja Melewar Seremban. Bakal mengikuti Bicara Karya Penulis-Penulis Negeri Sembilan. Juga agenda utama adalah Mesyuarat Agung PEN kali ke-36. Saya akan mengemudi keseluruhan program tersebut kerana saya adalah Juruacara keseluruhan program, insya-Allah dengan izin Allah jua. Segalanya atas kehendak Allah jika Dia menginginkan sesuatu terjadi. Para pembaca, dijemput beramai-ramai hadir untuk sama-sama kita berada di bawah majlis ilmu yang sangat disukai oleh para malaikat yang bakal menebarkan sayapnya.