Pages

Monday, May 21, 2012

Akibat Banyak Ketawa

Sejak akhir-akhir ini, terlalu banyak rancangan TV berunsur jenaka yang sengaja dibua-buat. Ketawa yang keterlaluan akan mematikan hati.


                                                       


Daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda :


Maksudnya : "Janganlah kamu banyak ketawa kerana sesungguhnya dengan banyak ketawa ianya akan mematikan hati kamu".

Hadis Riwayat Ibnu Majah.


Ayuh contohi ketawa Nabi Muhammad S.A.W. Baginda tidak terbahak-bahak tetapi hanya tersenyum menampakkan gigi tanpa bersuara kuat.
Para sahabat pernah berkata “Ketawa segala nabi ialah tersenyum, tetapi ketawa syaitan itu tergelak-gelak.”


                                  
Menyorot kembali kecelaruan dan kepincangan yang berlaku dalam kehidupan masyarakat Islam khususnya dewasa ini, kita sering dihidangkan dengan bermacam program dan rancangan yang acapkali melalaikan. Membentuk generasi soleh dan solehah harus bermula dari rumah dan tunjangnya adalah ibu-bapa. 
Bagaimana anak-anak akan menjadi generasi yang soleh dan solehah jika tunjangnya tunggang-langgang dan sering melakukan perkara-perkara yang melalaikan? Meskipun sesuatu perkara itu dianggap remeh dan terlalu kecil kesannya, tetapi dalam jangka masa yang panjang ia akan membawa impak yang sangat besar dalam diri anak-anak. Bagaimana mahu mendidik anak-anak supaya taat menunaikan solat diawal waktu jika ibu-bapa sering melewat-lewatkan solat? 
Bagaimana mahu menerapkan kedalam jiwa anak-anak bahawa kebersihan itu sebahagian daripada iman jika ibu-bapa tanpa segan silu membuang sampah keluar dari jendela kereta. Segalanya bermula daripada sikap ibu-bapa. Betapa sukar mencorak jenerasi soleh dan solehah dengan keindahan budi pekerti kerana ibu-bapa harus memulakan dan membetulkan segala sikap yang kurang sopan dan kurang baik itu. 
Bukan sekadar berkongsi rasa dan gembira sahaja bahkan manusia dituntut untuk sering memperingatkan antara satu sama lain khususnya untuk diri sendiri.

No comments: