Pages

Thursday, June 13, 2013

Mendidik dan Mengasuh

Hari ini bermula jam 8.00 pagi hingga jam 12.00 tengah hari, saya ditugaskan mengajar di kelas prasekolah kerana menggantikan guru pra yang tidak hadir atas sebab masalah kesihatan. Sekali-sekala dikerumuni anak-anak kecil prasekolah terasa seperti saya seorang ibu beranak 19 orang. Ya, jumlah kehadiran mereka hari ini 19 orang sahaja berbanding 22 orang. Mereka datang dengan pelbagai latar belakang keluarga. Ruang dan kesempatan ini saya manfaatkan untuk lebih mendalami jiwa mereka. Memandang wajah mereka, betapa jiwa tersentuh dan benarlah tiada dosa buat si kecil. Berkesempatan mengajar topik baru matapelajaran Bahasa Inggeris: Animals. Mereka gembira dan bernyanyi girang bersama saya. Betapa saya gembira dengan kerja yang saya lakukan hari ini.




No comments: