Pages

Sunday, August 21, 2005

TILAWAH AL-QURAN TIRU 'AF'?

PETIKAN BERITA DARIPADA UTUSAN ONLINE

Majoriti pemenang setuju konsep tilawah diubah

KUALA TERENGGANU 19 Ogos - Rata-rata pemenang Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-48 bersetuju supaya konsep tilawah itu pada masa depan diubah termasuk menggunakan pendekatan program realiti seperti Akademi Fantasia (AF).
Menurut mereka, langkah itu perlu bagi memberi nafas baru untuk menarik lebih ramai golongan muda supaya mendekati program berkaitan dengan bidang pembacaan al-Quran.
Imej kontemporari yang lebih ceria dan segar wajar diterapkan agar penganjuran majlis tilawah sentiasa relevan dan seiring dengan perkembangan semasa memandangkan program-program realiti menjadi kegilaan remaja masa kini.
Pemenang tempat ketiga bahagian qariah, Sharifah Khasif Fadzilah Syed Mohd. Badiuzzaman, 23, mencadangkan supaya menggunakan sistem pengkritik selepas qari atau qariah memperdengarkan bacaan masing-masing.
Katanya, pengkritik tersebut terdiri daripada hakim profesional yang akan menilai pembacaan qari atau qariah berdasarkan tajwid, taranum (lagu), fasohah dan suara.
"Bagi saya langkah ini tidak akan menjatuhkan maruah seseorang qari atau qariah malah ia akan menjadi lebih telus dan orang di luar sana pun dapat mempelajari cara bacaan al-Quran yang betul,'' katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.
Akhbar Utusan Malaysia semalam melaporkan seorang qari tilawah al-Quran peringkat kebangsaan kali ini mencadangkan supaya tilawah itu meniru konsep program realiti Akademi Fantasia (AF) agar ia lebih segar dan berupaya menarik minat golongan muda.
Peserta dari Perlis, Pisol Yusob yang juga merupakan johan bahagian qari tilawah kali ini berkata, ini termasuk 'mengurung' peserta untuk diberi latihan mengenai teknik dan bacaan yang betul.
Ditanya mengenai cara menentukan pemenang, Sharifah Khasif turut mengesyorkan, markah sebanyak 70 peratus akan ditentukan oleh barisan hakim profesional manakala 30 peratus lagi diserahkan kepada pengundi luar melalui penghantaran sistem pesanan ringkas (SMS).
"Saya setuju kalau menggunakan SMS kerana pengundi di luar sana pun ada kalangan mereka yang arif dengan bidang al-Quran. Mereka juga mempunyai hak untuk menentukan pemenang supaya keputusan yang dibuat tidak dipertikaikan selepas itu.
"Saya percaya pendekatan baru sebegini mampu memberi impak yang baik kerana ia sudah tentu mempunyai peminatnya tersendiri,'' jelas peserta Perak yang kini masih menuntut di Universiti Tenaga Nasional (Uniten) itu.
Naib johan bahagian qariah, Hanimzah Jalaludin, 23, bersetuju menggunakan pendekatan pengkritik sebagai satu pembaharuan pada dalam majlis tilawah akan datang.
"Komen pengkritik yang terdiri daripada kalangan hakim profesional boleh digunakan sebagai satu panduan agar peserta dapat mempertingkatkan mutu bacaan masing-masing pada masa depan.
"Bagaimanapun kritikan atau teguran yang dilontarkan itu mestilah dalam bentuk membina supaya ia memberi manfaat kepada semua pihak,'' kata peserta Pahang yang pernah menjadi johan Tilawah al-Quran peringkat negeri pada tahun lepas dan tahun ini.
Dalam perkembangan sama, pemenang ketiga bahagian qari, Shamsul Ariffin Supian, 41, turut bersetuju jika penganjuran majlis tilawah menampilkan kritikan hakim secara terbuka.
"Tidak ada salahnya jika kita mencuba sesuatu yang baru asalkan ia tidak tersasar dari matlamat kita untuk memartabatkan ayat-ayat suci al-Quran,'' kata peserta Perak yang bertugas sebagai guru dan berpengalaman dalam bidang kemahiran khas al-Quran Sekolah Menengah Agama Kerian itu.

Tilawah al-Quran tidak perlu tiru konsep AF - Nik Aziz

KOTA BHARU 19 Ogos - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berpendapat, tilawah al-Quran tidak perlu meniru konsep program realiti Akademi Fantasia (AF).
Sebaliknya, kata beliau, apa yang perlu diutamakan ialah mengamalkan ajaran terkandung dalam kitab suci tersebut.
"Saya tak berfikir macam itu. Lagu-lagu ini bagi saya perkara kedua, yang pertama amalkan ajaran al-Quran, bukan sekadar lagu...,'' katanya di sini, hari ini.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah mingguan di Pejabat Pas Kelantan di Jalan Tok Pati, di sini.
Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am Pas diminta mengulas cadangan seorang qari tilawah al-Quran peringkat kebangsaan, Pisol Yusob supaya tilawah itu meniru konsep AF kerana ia lebih segar dan berupaya menarik minat golongan muda mengikutinya.
Mengulas lanjut, Nik Abdul Aziz yang mengakui tidak pernah menonton rancangan AF bagaimanapun berkata, sekiranya cadangan tersebut diambil kira, masalah seperti tenaga pengajar dan pelbagai masalah lain akan timbul.
"Pemilihan pendengar (rancangan AF) ikut ceritanya bolehlah, fasal semua orang boleh dan suka menyanyi, tetapi qari (tilawah al-Quran) ini siapa dia kita harap jadi hakim. Dalam seluruh Malaysia ini, berapa orang sangat reti (pandai) tajwid dan sebagainya...,'' ujar beliau.


No comments: