Pages

Tuesday, August 09, 2005

ULASAN BENGKEL DAN PENGEMBARAAN

+ Saya mohon maaf kepada pengunjung-pengunjung blog ini atas keterlewatan menulis entri-entri baru. 1 Ogos lalu saya sudah berada di kota Kaherah dalam persediaan mengendalikan bengkel cerpen dan sajak. Bengkel tersebut diadakan pada 3 Ogos bertempat di rumah Badan Kebajikan Anak-Anak Negeri Sembilan. Program bermula pada jam 8.45 pagi dan berakhir pada jam 9.30 malam. Bengkel tersebut telah menemukan saya bakat-bakat baru dalam arena penulisan. Dua orang daripada mereka adalah peserta yang pernah menghadiri bengkel cerpen pada tahun lepas, Sdr Omar Md Rasib dan Sdr Abd Kadaer Zailani Mohd Ramzi. Baki yang lain adalah peserta-peserta KELAP (Kem Latihan Penulis) yang pertama kali menyertai bengkel cerpen di sini. Dikalangan mereka ada yang menampilkan cerpen berlatar luar negara, Jepun ada juga yang membawa skop penceritaan berbentuk satira, perjuangan, kekeluargaan, percintaan dan sebagainya. Keberanian menggarap cerita dan mengolah dengan pelbagai teknik, wajar mendapat pujian. Tidak kurang juga bakat yang dimiliki oleh mereka yang mencipta sajak wajar diambil kira. Namun usaha ini hanya akan dapat dipastikan kelangsungannya andai mereka konsisten menulis. Bukan suatu kepelikan melihat ramai peserta hadir di dalam bengkel penulisan. Kepelikan itu terlihat apabila ramai peserta bengkel berhenti menulis dan tidak rancak menulis setelah usai menghadiri bengkel. Adakah semangat kepenulisan mereka telah dibunuh dengan pelbagai komentar yang pedas-pedas dan berbisa sehingga ada yang panas punggung dan muka merona merah? Atau masing-masing berprasangka bahawa diri tidak punyai bakat dan jalan yang dilalui untuk menuju villa sastera terlalu berliku dan amat sukar?

Sewajar kita memahami sastera itu di dalamnya ada kritikan. Kritikan membina bersandar ilmu itu lebih utama berbanding kritikan yang melulu dan hanya mengikut logik akal. Tanpa kritikan mutu sesebuah karya tidak dapat dinilai. Peri penting kritikan itu diterima oleh penulis-penulis untuk membantu diri dalam membaiki dan mempertingkatkan mutu dan nilai sastera dalam penulisan mereka. Oleh itu, andai semangat kepengarangan itu telah dipancung dan dibunuh wajar menghidupkan kembali dengan azam dan usaha yang tidak pernah mati. Patah akan tumbuh, hilang akan berganti. Begitu semangat dan azam harus dipupuk agar yang patah itu ditumbuhi oleh tunas-tunas cekal dan kental jiwa yang baru. Hilang semangat yang lari bertempiaran pula wajar digamit dan diseru agar menempel kembali di dinding nubari. Meskipun yang patah kering dibakar mentari, tunas yang tumbuh pastikan menghijau. Walau semangat telah patah terkulai layu, pastikan bertunas azam, menghijau dan subur andai selalu disiram. Begitu sedikit gambaran yang dapat saya paparkan terhadap tunas-tunas baru yang sedang bercambah dalam arena penulisan lingkungan anak watan Malaysia di Mesir.

+ Pada 7 Ogos pula, saya bersama anak-anak Negeri Sembilan memenuhi waktu cuti mengembara melihat keindahan dan keagungan ciptaan al-Khaliq ke Fayyum dan Syalalat. Terkagum melihat Tasik Qaruun yang terbentang luas sekilas pandang seperti laut lepas yang luas terbentang. Di sini sejarah silam telah membuktikan tinggalan yang dilihat pada hari ini adalah balasan ciptaan Tuhan terhadap hambanya yang tamak dan haloba. Akhirnya tenggelem bersama harta-harta yang menggunung dan diagungkan itu. Perjalanan merentasi sahrawi menggamit minda saya membuka kotak imbau, betapa sirah rasul-rasul terdahulu tercatat di dalamnya kesukaran dan keperitan dalam menyampaikan ajaran dan perintah ALLAH.

Terkagum lagi diri ini apakala melihat air terjun (Syalalat) berada di tengah-tengah kontang sahrawi menderu deras bak air yang turun dari gunung. Hanya al-Khaliq Yang Maha Besar dan Berkuasa menciptakan sesuatu diluar jangkauan pemikiran manusia. Hanya DIA yang mengetahui hikmah dan rahsia disebalik penciptaan alam yang terbentang ini. Begitu saya bercerita dan mencatat untuk entri kali ini. Teruskan membaca untuk entri yang akan datang!



No comments: