Pages

Thursday, December 29, 2005

SEMBANG-SEMBANG

Sembang-sembang mememang seronok. Tapi mesti berisi. Bukan sembang kosong. Ramai sembang tentang Mawi. Sana-sini riuh tentang Mawi. Konsert sana, konsert sini, pasti ada Mawi. Pendek kata, makan Mawi, tidur Mawi, tudung Mawi, iklanpun Mawi. Semua sebut tentang Mawi.

Apa kaitan dengan Mawi dan dunia hari ini? Alahai, Mawi memang hebat. Apa tidaknya, boleh bawa gempak seluruh alam. Mawi banyak bawa perubahan dalam dunia seni. Memang Mawi hebat. Remaja sana-sini sebut-sebut nama Mawi. Potongan rambut juga ikut Mawi. Ah! Bagus juga ada Mawi. Sedikit-sebanyak, dunia hari ini banyak berubah.

Barangkali itu cara Mawi berdakwah. Mungkin itu cara Mawi ubah sikap dan pemikiran anak-anak muda. Biarlah Mawi dengan cara Mawi. Asalkan mawi bahagia, anak-anak muda akan senang hati.

Sembang sana-sini, sembang berempat saja. Saya sembang-sembang dengan Nisah Hj Haron. Sembang-sembang dengan Amiza Khusyri. Sangat seronok sembang dengan Puteri Eleira. Kami berempat sembang-sembang. Tapi bukan sembang fasal Mawi. Kami sembang tentang dunia penulisan hari ini. Kami sembang-sembang seputar aktiviti PEN. Banyak juga kami sembang. Dari pagi santak ke petang. Bersambung-sambung.

Penat sembang kami makan. Kemudian sembang lagi. Berhenti solat dan sembang kembali. Akhirnya sembang kami sudah jadi mesyuarat. Bukankah mesyuarat itu sembang-sembang? Tapi sembang yang berisi. Ada agenda dan protokol sendiri. Itulah tujuan mesyuarat. Mahu cari kata sepakat.

Saya tidak suka mesyuarat. Kerana itu saya kata kami sembang-sembang. Mesyuarat yang komplek dan berkesan, adalah mesyuarat yang tidak lama. Hanya sekitar satu jam setengah. Itu adalah mesyuarat yang bagus.

Sembang kami memang macam mesyuarat. Tapi mesyuarat kami santai. Tidak penat dan tidak pening kepala. Tidak protokol. Saya suka mesyuarat yang begini. Oh! Silap. Saya tidak suka sebut mesyuarat. Saya suka sembang-sembang. Sembang-sembang yang lebih bagus daripada mesyuarat. Memang seronok. Tambahan pula kami sembang-sembang sastera.

No comments: