Pages

Sunday, August 27, 2006

KUCING, KAMBING DAN AYAM JUGA

KUCING, KAMBING DAN AYAM JUGA

Entri kali ini aku memilih untuk menggunakan kata ganti nama pertama, 'AKU'. Bukan apa, aku rasa 'AKU' lebih sesuai berbanding 'SAYA'. Tapi untuk entri kali ini sahaja. Juga untuk entri-entri yang aku rasakan sesuai untuk aku berkata 'AKU'.

Jangan difikirkan tentang 'AKU' yang tiba-tiba mahu berkata 'AKU'. Tapi aku berharap yang membaca entri ini sudi membaca apa yang mahu aku tulis selepas ini.

Aku mulakan kisah aku. Aku sangat suka memelihara binatang ternakan. Aku ada tiga ekor kucing. Aku ada 11 ekor kambing. Ayam aku pula sangat tidak terkira berapa ekornya. Meskipun ada memelihara ayam, namun aku tidak suka bercerita tentang ayam. Bukan kerana 'ayam' banyak maksud. Tetapi, ayam aku memang tak faham bahasa aku, hanya faham bahasa abah aku sahaja. Aku hanya suka bercerita tentang haiwan-haiwan yang faham bahasa aku.

Aku memang selalu bercakap dengan kucing dan kambing aku. Aku ini bukanlah macam Eddie Murphy yang boleh bercakap dengan semua haiwan seperti dalam filem Dr. Dolittle dan Dr. Dolittle 2.

Paling seronok, setiap kali aku bercakap dengan haiwan-haiwan peliharaan aku ini, haiwan-haiwan ini akan memberi respon yang baik. Apabila aku panggil nama seekor demi seekor, haiwan-haiwan peliharaan aku ini akan memandang aku dan membunyikan suara kucing dan kambingnya.

Jika aku tanya: Comel (nama kucing aku), nak makan ke? Comel akan jawab: iya (dalam bahasa kucingnya yang berbunyi 'miau').

Kucing aku yang bernama Comel, mulutnya sangat leter. Kalau aku bercakap memang dia akan menjawab dan beri respon. Memang mulutnya bising macam 'mulut Murai'.

Kucing aku yang namanya Black pula, boleh tahan juga mulutnya. Tapi tidaklah seleter mulut Comel. Cuma Black yang kurus kering ini memang suka cari gaduh. Kalau makan pula, Black tidak akan makan dengan puak-puak kucing. Tapi Black akan makan dengan puak-puak manusia. Maksud aku Black akan makan disebelah aku. Kalau aku sediakan lauk yang istimewa sekalipun untuk Black, Black tidak akan makan kecuali duduk sekali disebelah aku atau ahli keluarga aku.

Seekor lagi kucing aku namanya Epok (nama manjanya. Nama asal Tompok). Epok ini badannya sangat montel. Bulunya lembut dan bersih (sebab Epok rajin mandi, tak takut air berbanding Black dan Comel yg jarang mandi sebab takut air).

Epok ni berlagak sikit dengan aku. Sombong konon. Tapi bila nak makan friskies, Epok akan cari aku. Mula berlegar, pusing-pusing dan sondol kepalanya pada kaki aku. Itu tanda Epok sedang kelaparan. Epok tak suka makan nasi dengan ikan. Makanan Epok hanya friskies dan sekali-sekala sahaja akan makan nasi dan ikan. Epok sangat pendiam dan susah sekali nak dengar suaranya.

Tapi semua kucing aku memang bagus. Sebab kucing-kucing aku suka tidur dengan aku. Faham bahasa aku. Manja dan mengada-ngada. Aku suka perangai dan ragam kucing-kucing aku.

Kambing aku pula, tak larat aku nak taip namanya di sini. Aku sebutkan sebahagian sahaja. Ada yang bernama Bujang, Lapok, Amoi, Labu, Do, Me dan lain-lain. Dalam banyak-banyak kambing aku ni, aku suka yang namanya Labu. Warna kulitnya memang sama sangat-sangat dengan warna buah Labu. Nama kambing-kambing tu Emak aku yang berikan. Mak aku kalau bab meletak nama kambing memang expert.

Aku suka kepada Labu sebab Labu ni mengada-ngada. Suka terkinja-kinja, Sekejap turun dan sekejap naik atas tangga rumah. Labu jadi ketua mengajar adik-beradiknya yang lain turun naik tangga.

Pernah satu hari (sebenarnya banyak hari), kepala labu tersepit dicelah Reban. Tak sabar sangat nak keluar reban, konon nak ikut jalan pintas akhirnya kepala tersebit. Apa lagi kecoh satu reban sebab Labu terjerit dan terlolong minta dilepaskan kepalanya.

Sekarang kaki sebelah kanan Labu patah akibat tersepit dicelah pintu rumah. Ha, padan muka kau Labu degil sangat. Dah banyak kali pesan tapi tak nak dengar cakap orang. Aku, emak dan abah serta adik-adik tak fasal-fasal jadi doktor, merawat. Bila kaki Labu sudah berbalut, Labu tak dapat lagi nak buat adegan stunt. Tunggulah kaki sembuh dulu Labu. Labu tak habis menuntut lagi dah pandai-pandai tunjuk lagak.

Memang seronok kalau binatang peliharaan boleh faham cakap manusia. Memang senang didik anak-anak kucing dan anak-anak kambing daripada didik anak-anak manusia.

Aku, emak dan abah punyai citarasa yang sama. Suka kepada haiwan. Aku suka kucing, emak suka kambing dan abah suka ayam. Adik-adik aku juga sebenarnya sangat suka kepada haiwan. Kami sekeluarga memang suka kepada haiwan.

Ekonomi rumah pun dah semakin meningkat sebab abah aku terpaksa menyara anak-anaknya yang ramai dikalangan manusia dan binatang peliharaan. Gaji aku tiap-tiap bulan pun aku peruntukkanlah sedikit untuk binatang-binatang kesayangan aku ni. Perlu beli friekies untuk kucing aku, biskut untuk kambing aku dan jagung ayam untuk ayam aku.

Aku memang 'tabik' kepada abah sebab abah adalah seorang ayah yang baik dan sangat suka beri makan kepada anak-anak ayam, kambing dan kucing, sehingga ada anak ayam kami yang pengsan kerana terlalu kenyang.

Selepas ini aku memang sibuk. Banyak kerja perlu aku bereskan. Jadi tataplah entri aku ini puas-puas. Kalau berkesempatan dan banyak masa senggang, aku akan update blog aku ni. Jumpa lagi!

No comments: