Pages

Sunday, April 13, 2008

Allah Sebaik-baik Perancang

Mac lalu hingga April ini terlalu banyak kekangan. Di sebaliknya ada juga rahmat yang terselit. Khamis lalu saya diundang oleh Majlis Kebudayaan Daerah Jelebu, bagi menyampaikan persembahan berpantun bersempena Lawatan Kumpulan Teater Garis Lurus, Tanjung Pura Langkat, Sumatera Indonesia. Saya memilih menyampaikan pantun "Bicara Adat Memulih Pesaka" menggunakan dialek negori. Pada majlis itu, sempat juga bersembang sepatah dua kata dengan Puan Mahaya Mohd Yasin, Ketua Satu PEN. Cuti hujung minggu pula padat dengan aktiviti sekolah. Sabtu, jam 7.30 pagi saya sudah berada di perkarangan Sekolah Menengah Simpang Gelami bagi menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan MTAQ peringkat daerah Jelabu. Dek kerana jadual tugasan yang sangat padat setiap hari, saya nyaris-nyaris tidak berkesempatan ke pesta buku. Namun, dengan izin Allah S.W.T, Jumaat petang saya berkesempatan ke sana. Namun terbit sedikit kekecewaan. Pesta buku di PWTC tidak semeriah yang saya jangkakan. Maksud saya tidak meriah dengan buku-buku. Barangkali saya ini terlalu cerewet atau mungkin juga terlalu rigid. Pesta buku ini mengingatkan saya kepada "Ma'rad Kutub". Ada juga yang memanggilnya "Ma'rid Kutub" (Pameran Buku) peringkat antarabangsa di Mesir pada setiap tahun. Di sana, pesta/ pameran buku sangat meriah dengan buku-buku. Ada banyak hall sehingga saya hampir lupa berapa hall yang ada di sana. Cuma seingat saya, setiap hall besarnya menyamai besar bangunan PWTC. Setiap hall dilimpahi puluhan kedai buku. Jarak antara setiap satu hall pula tidak kurang lima meter. Apakala ke sana, saya akan borong banyak buku. Bayangkan, buku-buku yang berkulit tebal dengan ratusan muka surat boleh dibeli dengan harga sekitar belasan ringgit. Akibatnya, sesiapa sahaja yang ke sana tentunya akan membeli banyak buku terutama buku yang berjilid. Di sepanjang jalan pada tapak pameran pula terdapat penjual-penjual buku membuka gerai-gerai buku. Bahkan ada juga peniaga yang berjaja buku di sepanjang jalan. Malah, ada beberapa hall yang menempatkan barang jualan untuk bahan-bahan bantu mengajar. Tidak ketinggalan juga ada hall yang menjual barang-barang hiasan dinding, bunga-bungaan dan seumpamanya. Pendek kata, kita boleh mendapatkan apa sahaja bahan pada pesta buku tersebut. Saya bersama beberapa orang rakan pernah tersesat, tidak jumpa pintu keluar utama daripada tapak pameran buku dek kerana besar dan luasnya tapak pameran tersebut. Sukar hendak dianggarkan keluasan tapak pameran pesta buku tersebut. Barangkali, faktor-faktor di atas menimbulkan rasa perbandingan dalam diri saya terhadap pesta buku di Mesir dengan pesta buku di Malaysia. Di Malaysia ini sangat kurang pengarang-pengarang buku ilmiah, berbanding di Mesir yang kaya dengan pengarang-pengarang buku kebanyakan terdiri daripada para ulama. Justeru, tidak janggal melihat situasi pesta buku yang agak suram di Malaysia ini. Meskipun begitu, saya saya menghargai usaha pihak-pihak yang terlibat dalam menjayakan pesta buku tersebut. Oleh kerana itu, pulang dengan membawa buah tangan daripada pesta buku sudah menjadi kemestian buat saya. Syabas diucapkan buat para penganjur!


Hari ini pula saya sempat menghadiri "Pertemuan Gulai Belitung e-Sastera" di Sekolah Menengah Agama As-Saidiyyah Senawang, Seremban jam 2.30-6.00 petang. Berikut beberapa buah foto yang sempat saya rakam.




















No comments: