Pages

Sunday, April 27, 2008

Berbaki Lima Hari

Berbaki Lima Hari Yang Menyedihkan

Esok hingga Jumaat adalah minggu terakhir praktikum di sekolah. Selepas itu, bermula cuti penggal pada Mei ini saya akan ke IPRM untuk menghabiskan pengajian yang masih berbaki. Beberapa bancian yang telah saya lakukan selama lebih kurang tiga tahun menunjukkan ramai di kalangan guru pelatih tidak gemar kepada Praktikum. Iya, rata-rata meluahkan keluh-kesah bahawa mereka tidak cukup waktu rehat, tidak cukup tidur pada sebelah malam, cuti hujung minggu terganggu dek kerana tugasan yang bertimbun dan banyak lagi keluhan serta luahan yang menggambarkan bahawa Praktikum adalah hari-hari yang sangat menyeksakan bagi guru-guru pelatih. Saya turut berasa debar menanti hari pertama praktikum. Maklum saja, bakal menempuhi suasana baru. Namun bagi saya, urusan dapat diatur dengan baik jika kita merancang dan bersedia melakukan apa sahaja tugasan di awal waktu. Alhamdulillah, dek kerana sikap saya yang tidak suka tangguh kerja, saya tidak dapat menjiwai apa itu keluh-kesah dan keperitan hidup sepanjang hari-hari praktikum. Bohonglah jika saya kata bahawa saya ini tidak langsung merasai keluh-kesah sepanjang praktikum. Saya cuma tidak dapat menjiwai bukan tidak merasai. Ada beza pada struktur ayat di atas. Perhatikan! Bagi saya, hari-hari praktikum terlalu mahal untuk dirasai pada lain waktu. Pengalaman ini sangat memberi kepuasan dan manfaat sehingga 30 tahun akan datang. Inilah titik tolak yang mencerminkan kesungguhan dan kerajinan seseorang guru. Tanyalah kepada guru-guru cemerlang, bagaimana mereka memanfaatkan hari-hari praktikum sebagai panduan pengajaran sepanjang hayat. Persoalan saya, mengapa perlu takut menempuhi hari-hari praktikum? Tanya pada diri sendiri, adakah anda sudah bersedia, adakah anda tidak suka tangguh kerja dan adakah anda merancang kerja di awal waktu? Jika jawapan anda Tidak, maka bersedialah untuk menjadi seorang guru yang bakal berkeluh-kesah dan bermasalah sepanjang anda bertugas sebagai seorang Guru. Kata Pensyarah saya: orang yang suka memberi alasan adalah orang yang tidak berani mencuba dan tidak keterlaluan jika saya kata bahawa orang itu adalah orang yang malas.

+
Praktikum saya akan tamat pada 2 Mei 2008. Namun, proses paktikum tetap berlaku dalam hidup saya sepanjang hayat. Syukur kepada-Mu Ya Allah, atas pengalaman yang sangat bermakna.

No comments: