Pages

Tuesday, September 28, 2010

Isu bahasa di FB

Ketika rakan-rakan menjemput saya menyertai rangkain Facebook (FB), saya sekadar mendiamkan diri dan berfikir berkali-kali sama ada mahu menyertainya atau tidak. Apabila memilih untuk menyertai apa jua rangkaian secara atas talian, sewajarnya saya harus memberikan komitmen. Sebelum ini telah banyak rangkaian yang saya sertai antaranya Friendster, HI5, Tagged dan Shelfari. Ternyata, rangkaian itu hanya menjadi umpama laman sesawang yang sekali-sekala sahaja mendapat perhatian daripada saya. Faktor utama, saya sedikit cerewet ketika berkomunikasi melalui tulisan. Lantaran itu, saya cepat jemu andai sesuatu rangkaian dipenuhi bahasa yang carca marba dan tulisan-tulisan yang aneh-aneh. Ini persoalan berbahasa yang saya maksudkan. Persoalan tentang isu memartabatkan bahasa. Saya tidak kisah jika mahu menulis atau bertutur menggunakan loghat negeri masing-masing. Tetapi saya sangat kisah jika ada yang sengaja menulis dengan memendekkan perkataan demi perkataan hingga menjadi ayat yang langsung tidak saya fahami. Bahkan sangat kisah jika ada yang merojakkan bahasa. Oh! Terlebih dahulu saya memohon maaf andai ada yang terasa hati. Saya ini insan biasa. Tetapi saya ada impian yang barangkali tidak semua ada pada insan lain. Barangkali impian ini juga sangat dipandang remeh oleh golongan dan insan-insan tertentu. Impian saya, memartabat dan mempertahankan bahasa.

Persoalan memartabatkan bahasa ini melibatkan semua golongan bukan ditujukan kepada orang-orang sastera, penulis-penulis, orang-orang bahasa ataupun kakitangan DBP. Ini adalah tanggungjawab individu. Terus terang, saya tidak mahu bersikap skeptikal terhadap sesiapa sahaja terutama rakan taulan dan sahabat handai yang mengenali diri ini. Tetapi ini adalah langkah berjaga-jaga. Saya tidak mahu perkenalan dengan rakan-rakan baru berakhir dengan kekecewaan. Saya juga tidak mahu ukhuwwah yang terjalin dengan sahabat handai berakhir dengan rasa sakit hati atau isu kata-mengata.

Tolonglah, menulis atau taip perkataan dan ayat yang betul ketika berkomunikasi sama ada di FB atau melalui khidmat pesanan ringkas (sms). Bukankah lebih mudah menulis dengan ayat yang betul dan penuh. Bukan tidak boleh memendekkan perkataan, tetapi biarlah betul. Jangan sampai kita merosakkan bahasa.

Ada ramai kenalan belum saya sahkan sebagai rakan di FB. Terutama kenalan yang tidak pernah saya kenali. Saya tidak memadam senarai nama mereka . Barangkali suatu hari nanti saya akan mengesahkan mereka sebagai rakan di FB. Saya sekadar mengambil langkah berhati-hati memilih rakan. Saya tidak mahu kecewa untuk kali kedua. Ya, kecewa kerana laman Fb saya dipenuhi bahasa yang tunggang langgang. Janganlah anda beranggapan saya ini terlalu ego dan sombong. Janganlah kecil hati andai saya jarang memberi respon. Inilah cara dan pendirian saya. Kita saling menghormati. Apabila berkawan dan bersahabat, sewajarnya kita menghormati hak orang lain. Ya, anda boleh menulis apa sahaja di laman FB anda. Tetapi harus diingat, anda tentunya berkenalan dan bersahabat. Kasihanilah saya yang menjadi rakan FB anda sedang saya tidak tahu membaca singkatan-singkatan perkataan dan ayat-ayat yang anda tulis. Jika anda tersiksa atau bosan membaca tulisan saya di FB yang panjang atau sedikit janggal membaca tulisan baku saya ini, terserahlah. Keputusan ditangan anda dan saya juga wajar melakukan sesuatu.



Maafkan saya. Saya hanya insan biasa yang belajar untuk menulis dan berbahasa dengan betul.



No comments: