Pages

Friday, May 24, 2013

Emas: Mulakan Langkah Pertama

Dalam semua aspek kita diingatkan supaya berpegang kepada dua perkara iaitu al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Pada zaman nabi, emas dan perak dijadikan sebagai matawang untuk sistem jual beli. Oleh kerana itu, pada zaman nabi harga seekor kambing adalah dengan nilai 1 dinar. Setelah 1400 tahun berlalu, emas tetap bernilai malah tiada matawang fiat yang dapat menandingi kehebatan emas. Untuk pengetahuan, sehingga Januari 2013 Amerika Syarikat adalah negara nombor satu yang menyimpan harta rizab emas paling tinggi sebanyak 8133.5 tan emas = 76.3%. Manakala Malaysia adalah negara ke 50 dengan jumlah rizab 36.4 tan emas = 1.5% (alahai, sikit sahaja). 

Sumber: Word Gold Council

Justeru, membuat pilihan yang bijak akan membawa hasil yang menyenangkan hati. Saya telah melakukannya, kalian bagaimana?

Kelebihan membeli emas di Public Gold (PG):

1. Tiada kos upah kerana PG adalah sebuah syarikat (tempatan) pengeluar emas (kilang melebur dan menempa sendiri).
2. Nilai susut yang rendah serendah 4.5% mengikut jenis emas. Berbanding kedai emas nilai susut sekitar 20%-45%.
3. Beroperasi 24 jam secara online, jadi boleh membuat belian pada masa yang anda suka.
4. Harga emas semasa mengikut harga emas dunia, berubah setiap 20 minit. Justeru boleh pantau harga emas di laman web Public Gold. 
5. Harga jualan jauh lebih rendah dan harga belian jauh lebih tinggi dari kedai-kedai emas kerana tidak terikat dengan harga Persatuan Peniaga Barang Kemas Malaysia (FGJAM).
6. Beli emas dapat emas. Tak perlu risau, hatta anda membeli emas dengan nilai 1 juta sekalipun maka kuantiti emas yang anda perolehi bertepatan dengan nilai 1 juta.
7. Bukan syarikat yang menawarkan skim pelaburan cepat kaya. Tetapi PG adalah syarikat pengeluar dan penjual emas.
8. Harga jualan dan harga belian dipaparkan sebelah-menyebelah. Di kedai emas, hanya harga jualan dipaparkan dan harga belian tidak dipaparkan. Jika dipaparkan nescaya anda akan terkejut dan tidak mahu beli emas.
9. Mempunyai 17 cawangan di seluruh Malaysia. Justeru, jika membuat belian anda boleh pilih mahu ambil barang di cawangan yang anda suka. 
10. Boleh jual semula emas yang anda beli di PG walaupun emas bercalar, tergores, bengkok atau kemek.
11. Stok sentiasa ada kerana PG ada kilang emas sendiri.
12. Mempunyai pengedar diseluruh Malaysia justeru memudahkan urusan pembelian.

Kita diberi pilihan untuk membuat pilihan. Manusia yang bijak akan memilih dan membeli barang yang bernilai untuk selama-lamanya dan tidak akan luput walau seribu tahun sekalipun.

Fakta tentang emas disebut pada 12 tempat dalam al-Quran. Justeru, emas bukan sekadar bernilai di dunia, malah di akhirat.

Usah bertangguh. Mulakan langkah pertama yang bijak. Layari Public Gold Marketing Sdn.Bhd.

Syarifah Salha Syed Ahmad
PG032141
Your Introducer.


+ Jika berminat membeli emas, hubungi saya di talian 0126687355.

No comments: