Pages

Wednesday, February 09, 2005

SALAM MAAL HIJRAH 1426


Salam Maal Hijrah 1426 buat semua penganut agama Islam. Semoga lembaran baru ini bisa meruntun peningkatan dan kemajuan akhlak diri. Sekudus penyerahan buat al-Khaliq Yang Berkuasa. Adakah esok masih ada buat kita. Atau mungkin tahun baru ini yang terakhir buat kita. Sama-sama mengkoreksi diri sejauh mana amal dan ketaatan yang telah dilakukan dan dipersembahkan kepada Tuhan pencatur sekalian alam. Apa lagi yang dicari wahai manusia? Adakah kemewahan dan kesenangan yang bersalut masih tidak mencukupi?

Bersabda Rasulullah s.a.w:
"Apakah yang hendak dikirakan sangat dengan dunia. Umpamaku dan umpama dunia ini laksana seorang penunggang yang sedang berjalan di hari yang panas terik, tiba-tiba kelihatan olehnya sebatang pohon, lalu diapun berteduhlah sebentar di bawah teduhannya. Kemudian dia berangkat lagi dan meninggalkannya."

Tangisilah segala dosa yang telah dilakukan dengan azam tidak mengulanginya lagi. Sesungguhnya selembar bulu mata itu akan menjadi saksi keinsafan dan tangisan diri di akhirat kelak. Dan ingatlah akan kematian yang semakin hampir dan sedang ditunggu. Kala langit telah terbelah, nescaya tiada lagi keampunan daripada Allah.

"Apabila langit terbelah dan apabila bintang-bintang jatuh berserakan dan apabila lautan dijadikan meluap dan apabila kuburan-kuburan dibongkar maka tiap-tiap jiwa akan mengetahui apa yang dikerjakan dan yang dilalaikannya. Hai manusia apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat derhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah."
(al-Infithar: 1-5).

No comments: