Pages

Tuesday, May 31, 2005

INFO

SUDAH TERBIT!!!

Antologi Cerpen Penulis Muda esastera SALJU JABAL MUSA yang menghimpunkan karya-karya Ghafirah Idris, Amiza Khusyri, Fahd Razy, Ida Munira Abu Bakar, dan Nimoiz TY.
Untuk tempahan dan maklumat lanjut sila layari http://esastera.com/kedai/ ATAU emel kepada saljujabalmusa@yahoo.com

BIODATA PENULIS
1] GHAFIRAH IDRIS Mendapat pendidikan awal di SMKAP, KISAS dan kini menuntut dalam jurusan Usuluddin di UIA. Karya-karya beliau pernah tersiar dalam Mingguan Malaysia, Berita Minggu, Dewan Masyarakat, Tunas Cipta, Dewan Agama dan Falsafah, Majalah I, ANIS, Sarina, Dara.com, Fokus, Buletin Ma'al Hijrah Perlis, Majalah Mahasiswa (Terengganu) Universiti Al-Azhar Mesir, Sutera Terengganu, Radio IKIM.fm, Radio 3 Kangar dan www.esastera.com. Mendapat hadiah utama (kategori cerpen), Hadiah Sastera Kumpulan Utusan-Exxon Mobil 2003 (Eksperimen 5S) yang termuat dalam antologi Belati Cinta Zulaikha (Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd., 2004) dan kategori Cerpen Remaja 2004 (Telah Diberinya Hati) dan tempat Kedua Anugerah Cerpenis Alam Siber 2004. Merupakan mantan MPR 2004.

2] NIMOIZ T.Y Nama penuhnya Nik Mohd Iznan Tuan Yaakub dan mendapat pendidikan di SKI, SMKI, SMTKK dan di Fakulti Kejuruteraan, KUiTTHO dalam jurusan Kejuruteraan Awam. Hasil tulisan termuat dalam buku bersama Apas, Sajen, Selagi Ombak Mengejar Pantai 8, Hostel: Debaran Kedua dan Bayi Kota Berahi selain tersiar di Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Pentas Dunia, Pelita Bahasa, Dewan Bahasa, Dewan Sastera, Tunas Cipta, Dewan Siswa, Dewan Agama dan Falsafah, Majalah I, Sarina, Remaja, URTV dan Radio IKIM.fm. Menerima Anugerah Penyair Alam Siber 2003 dan 2004, Anugerah Novelis Alam Siber 2004, Johan Pertandingan Menulis Puisi Merdeka KUiTTHO 2003, Hadiah Utama Sayembara Perang e-Sastera 2003, Saguhati Anugerah Sajak Jenaka Alam Siber 2003 dan hadiah Puisi Sains Karyanet 2004. Baru menerbitkan Kumpulan Puisi, Jalan Baru (2005). Merupakan mantan MPR 2004.

3] FAHD RAZY Nama penuhnya Ahmad Fadhlil Mohamad Pakarul-Razy penulis Selangor yang menuntut di Royal College of Surgeon In Ireland, Dublin. Puisi Inggeris beliau termuat dalam antologi 'The Colors of Life', 'International Who's Who In Poetry' dan 'The Best Poems and Poets of 2004' di United States. Karya-karyanya termuat dalam antologi puisi Tunas Jiwa serta media seperti Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Tunas Cipta, Dewan Siswa, Sarina, URTV, Harian Metro, Dewan Budaya, Anis, Cahaya, makalah Kunang-Kunang Kampus, buletin PPIMI Al Alhbar serta www.esastera.com dan lain-lain. Memenangi Hadiah Sastera Siswa-Bank Rakyat 2000, Hadiah Puisi Sains Karyanet 2004, Ketiga Anugerah Cerpenis Alam Siber 2004 dan Saguhati Penyair Alam Siber 2004 serta Pertama Pertandingan Cerpen Remaja Nasional I 2005. Merupakan mantan MPR 2000.

4] IDA MUNIRA ABU BAKAR Beliau mendapat pendidikan di Johor, Perak, Selangor dan kini melanjutkan pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa (Kepujian) (Kewartawanan) di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam. Karya beliau pernah tersiar dalam Mingguan Malaysia, Berita Minggu, Tunas Cipta, Dewan Siswa, Dewan Agama dan Falsafah, URTV, Sarina, www.esastera.com dan lain-lain. Puisi-puisi beliau turut termuat dalam antologi bersama Apas dan Sajen. Memenangi tempat pertama Anugerah Sajak Jenaka Alam Siber 2003 (Hadiah eSastera.Com) serta menerbitkan kumpulan puisi 'Pendatang Malam'. Beliau juga Merupakan mantan MPR 2004.

5] AMIZA KHUSYRI YUSOF Penulis Negeri Sembilan yang mendapat pendidikan di Univesiti al-Azhar, Mesir. Menerbitkan novelet 'Sejernih Salsabila' serta karya pernah tersiar dalam Berita Minggu, Tunas Cipta, Dewan Siswa, Dewan Agama dan Falsafah, Mingguan Wanita, www.esastera.com dan media-media mahasiswa Malaysia Al-Azhar di Mesir seperti SUTRA, SKENS, SEGA dan lain-lain. Memenangi hadiah ketiga Sayembara Penulisan Kreatif anjuran Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN) 2003 dan dibukukan dalam Antologi Cerpen dan Puisi PEN-Gema Serunai Hati 8. Juga merupakan ahli Kelab Penulis Zaharah Nawawi (KEPEZI).


Program Bicara Karya & Malam Baca Puisi eSastera.com
Portal sastera di talian, eSastera.com terus merancakkan dunia sastera tanahair dengan pelbagai program dan aktiviti yang tidak hanya berlangsung secara maya, tetapi jugak turut menemui khalayak secara langsung. Terbaharu, eSastera.com akan menganjurkan program Bicara Karya & Malam Baca Puisi eSastera.com di Kota Bharu, Kelantan.Program berkenaan akan diadakan pada 10 Jun ini bertempat di Hotel Perdana, Kota Bharu adalah merupakan program hasil kerjasama eSastera.com dengan Kerajan Negeri Kelantan dan juga Dewan Bahasa & Pustaka.Program ini terbahagi kepada dua sesi bermula jam 2 petang hingga 11 malam. Pada sesi pertama (2 petang - 5 petang) merupakan majlis pelancaran dan diskusi karya-karya penulis eSastera.com iaitu novel 'Hostel : Debaran Kedua' dan antologi cerpen 'Salju Jabal Musa'. Panel yang akan membicarakan teks novel berkenaan ialah Sasterawan Negara Prof. Dr. S. Othman Kelantan dan Prof. Madya Dr. Mohammad Mokhtar Abu Hassan (UM). Manakala bagi antologi cerpen pula akan didiskusikan oleh Sasterawan Negara Dato' (Dr) A. Samad Said dan Mohammad Daud Mohammad (DBP). Majlis berkenaan dijangka akan dirasmikan oleh Ketua Pengarah Dewan Bahasa & Pustaka yang baru, Prof. Datuk Dr Firdaus Abdullah.Manakala pada sebelah malamnya pula iaitu untuk sesi kedua, akan berlangsung Malam Baca Puisi eSastera.com. Majlis berkenaan akan dirasmikan oleh YAB Menteri Besar Kelantan, Tok Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat pada jam 9.00 malam. Majlis berkenaan yang akan diadakan dalam bentuk makan malam sambil dihidangkan dengan persembahan-persembahan berupa deklamasi sajak, nyanyian lagu puisi, teater monolog, persembahan sajak siber, dan juga dikir puisi. Beberapa deklamator terkenal akan turut terlibat dalam persembahan ini termasuk dari komuniti esastera.com seperti Sasterawan Negara Dato' (Dr) A. Samad Said, Sasterawan Negara Prof. Dr. S. Othman Kelantan, Prof. Dr. Ir. Wan Abu Bakar Wan Abas (Irwan Abu Bakar), Dr. Victor A. Pogadev, Anual Bakri Haron (AnBakri), Abdul Halim Karim (AhKarim), Shamsul Zakaria (Airmas_SZ), Khairunnasriah Abdul Salam (Nasa Natrah), Wan Nur Ilyani Wan Abu Bakar (Kablam_22), deklamator dari Persatuan Penulis Kelantan serta pasukan dikir barat MPKB.Semua ahli eSastera.com adalah dijemput mengikuti majlis ini yang akan turut menemukan antara ahli komuniti dari pelbagai tempat. Penyertaan kepada acara ini adalah terbuka dan percuma kepada semua. Memandangkan tempat adalah terhad (sesi 1 - 100 penyertaan pertama, dan sesi 2 - 200 penyertaan), pendaftaran kehadiran diperingkat awal adalah dialu-alukan. Sebarang pertanyaan, maklumat lanjut dan juga pengesahan kehadiran boleh dibuat melalui setiausaha program, Sdr Mohd. Dahri Zakaria (012-370 6051) atau Dr Irwan Abu Bakar (019-268 0086) atau melalui e-mail : deewaqaf@yahoo.com.

No comments: