Pages

Friday, July 08, 2005

ALKISAH SATU HARI

Satu hari di akhirat, ibarat seribu tahun di dunia. Satu hari di dunia sentiasa mengharap siang dan malam yang panjang. Satu hari di akhirat sentiasa menunggu ketibaan esok. Satu hari di dunia, menghitung wang dan harta. Satu hari di akhirat sentiasa menghitung masa. Satu hari di dunia, mengejar pangkat dan nama. Satu hari di akhirat tidak menghiraukan orang lain. Satu hari di dunia tamak harta. Satu hari di akhirat tamak amalan. Satu hari di dunia...peduli apa aku...kumpul harta banyak-banyak. Satu hari di akhirat...peduli apa aku...aku mahukan amalan aku...aku nak himpun amalan aku agar mizan kejahatan menjadi ringan. Satu hari di dunia, umur kita berbeza...ada muda, remaja dan tua. Satu hari di akhirat dan selamanya... kita kekal muda sebaya. Satu hari di dunia tidak kenal Tuhan. Satu hari di akhirat...oh! Engkaulah Tuhanku.

Alkisah satu hari. Bermacam ragam...bermacam perbandingan. Satu hari itu, di mana kita. Satu hari itu, apa yang kita lakukan. Satu hari itu matahari terbit disebelah barat. Hari itu, hari Jumaat. Itulah hari kiamat. Satu hari ini sudah banyak alamat dan petanda. Jika tidak percaya lihatlah satu hari ini, apa yang akan terjadi. Banyak perkara akan terjadi satu hari ini. Projek pembangunan berjalan lancar dan pesat. Mahu buat bangunan pencakar langit. Buang bayi...lagi banyak macam zaman jahiliyah. Berzina lagi tak terkira...dosa pahala sama sahaja tiada beza. Satu hari, ibu- bapa tunduk pada kemahuan anak. Mereka takut pada zuriat sendiri. Sungguh! Anak-anak derhaka lagi. Kalau tak percaya, tengoklah...pasti ada yang lawan cakap ibu-bapa. Lihat sahaja satu hari ini, manusia banyak yang terleka. Alkisah satu hari...malaikat maut merenung 70 kali renungan yang tajam. Tiap-tiap hari begitu. Alkisah satu hari pasti akan ada yang mati. Mana tahu, mungkin hari ini kita mati.

Alkisah satu hari, akan tinggal kenangan...akan tinggal sejarah...akan tinggal lagenda.

No comments: