Pages

Tuesday, July 12, 2005

MENCARI LOCUS STANDI

Sebetulnya saya sekarang berada di kota Kaherah. Baru usai melunasi amanah dalam slot pembentangan kertas kerja "Pengenalan Ringkas Struktur Penulisan Cerpen". Mohon maaf kepada pengunjung-pengunjung blog saya. Setiap hari anda semua menatap entri yang sama. Dalam ripuh melunasi amanah, saya sempat mengkhatami novel Nisah Hj Haron(kak Nisah) yang berjudul "Mencari Locus Standi". Kekuatan bahasa yang ada pada kak Nisah membuatkan struktur penulisan ayat berjalan lancar. Tiada rasa jemu membaca jalan cerita novel tersebut. Membaca novel tersebut seolah-olah saya sedang menyelami sikap dan jati diri yang ada pada diri beliau. Syabas kepada kak Nisah. saya sentiasa merindui karya-karya beliau. Sungguh! Kak Nisah tidak menyembunyikan diri beliau sebagai seorang peguam dalam novel tersebut. Ada sesuatu yang harus saya pelajari. Juga telah membantu pengkajian saya terhadap adat pepatih. Saya akan meneruskan pengkajian saya sehingga cita-cita untuk menggarap unsur-unsur naratif dalam karya kreatif tercapai. Kita bertemu lagi dalam entri saya yang akan datang. Selamat membaca.

No comments: