Pages

Saturday, April 30, 2005

DI BAWAH RUNTUHAN ITU

FRAGMEN II
"Pesta Bintang-Bintang Harapan" itu diraikan penuh meriah. Kelihatan manusia bernama lelaki dan wanita datang berbondong-bondong membanjiri pesta itu. Bintang-bintang yang mengerdip menguntum senyuman sambil menggayakan pakaian yang genting dan anggun. Bintang-bintang yang mengerdip dan muda terasa amat anggun dan bergaya ditambah lagi dengan seri mekap yang tebal seinci.

FRAGMEN IV
Dia seorang doktor. Juga dari golongan Adam yang kacak dan tampan. Telah merawat ratusan pesakit disalah sebuah hospital di ibu kota. Sejak tamat universiti dalam ijazah kedoktoran, dia sering mengikuti anggota sukarelawan membantu mangsa-mangsa perang dan kebuluran. Dia pernah ke Bosnia ketika krisis Kosovo pada 1992, membantu etnik Albania, ke Ramallah dan kem pelarian di Jenin beberapa kali, ke Kashmir wilayah yang saban waktu bergolak, dan kali terakhir telah ke Baghdad.

Ada enam latar kesemuanya dalam cerpen saya ini. Suasana dan tempat yang berbeza. Tetapi mengakhiri episod hidup di bawah runtuhan yang sama. Masih berkisar seputar bicara konvensional masyarakat zaman ini. Namun ada perbandingan dan saya saratkan dengan nilai-nilai moral dan pengajaran. Pembaca berhak menilai dan mencari di mana titik perbezaan itu. Sekadar memaparkan dua fragmen yang berbeza (saya petik daripada fragmen II dan IV).

Saya soroti rentak hidup masyarakat zaman ini. Adakala kemewahan dan keasyikan mengejar kesenangan dunia buat manusia alpa menyembah Tuhan. Dalam golongan yang terbilang itu, tidak dinafikan masih ada sekeping hati yang tulus mengenal budi dan keagungan Ilahi. Namun, golongan itu segelintir cuma.

Cerpen saya ini tersiar dalam Majalah ANIS, Mei ini. Suatu penghargaan buat pemugar semangat diri untuk terus berkarya. Diri seorang penulis, khususnya saya yang terlalu mentah pengalaman ini, tiada apa yang dimahukan, cukup berpuas hati jika karya tersiar dalam apa jua media penerbitan tanahair. Penulis adalah juruhebah umat, yang seharusnya memiliki ilmu dan iman. Apa yang mahu disampaikan, itulah yang terkandung di dalam karya. Mencorak jiwa manusia bukan suatu kerja yang mudah dan inilah sebahagian caranya. Memasyarakatkan pembaca hasilnya kurang ketara, namun biarlah bicara pena mentafsir segala.

Hanya seorang penulis yang mengerti tujuan dan niat mereka. Mereka boleh memiliki apa yang mereka mahu. Namun untuk memiliki dan membetulkan sekeping hati, hanya kita sedaya cuba berusaha dan Allah yang berkuasa. Semoga jalan dan gambaran hidup yang dipaparkan di atas pentas pena, bisa membantu manusia menemui corong yang bercahaya lantaran meninggalkan dunia yang zulmat dengan dosa dan nista.

Di dada akhbar, nama seorang lelaki terpampang, menghiasi tiap bicara warga kota dan desa pada hari itu. Seorang doktor yang dikenali ramai. Telah kembali kepada Tuhan bersama jasad yang terpelihara. Terukir ketenangan di wajah yang jernih itu, meninggalkan nama buat titipan bicara di bibir manusia, bangsa, agama dan negara.

Saya tinggalkan fragmen ini buat penutup entri kali ini. Selamat membaca dan selamat berkarya!

No comments: