Pages

Saturday, September 03, 2005

DEBAT EVOLUSI

[Disumbangkan untuk Tebloid Mahasiswa Malaysia]

I

KISAH lima tahun lalu masih aku ingati. Hingga kini masih mencari selulur kasih yang pernah lerai di tangkai hati. Demi menyelamatkan akidahmu aku hampir-hampir tertangkap dan saat getir itu telah memisahkan kita. Meskipun begitu, keyakinan yang bersalut dalam sukma buatku masih menunggu kepulanganmu. Ya, di sini...di tebing Selat Bosphorus ini kita pernah bertemu. Ini Selat Bogazici, nama jolokan serata dunia. Aku gemar sekali kau menyebutnya begitu. Selat ini pemisah Benua Asia dan Benua Eropah, juga telah merakam detik perpisahan kita. Perpisahan yang kau cipta kala hujahmu mula goyah, lalu debat kita jadi kaku. Dan aku, masih berpegang dengan janjimu; kita bertemu di selat ini lima tahun akan datang.

II

Katamu; aku menyokong teori itu. Makhluk hidup memindahkan sifat-sifat mereka dari satu generasi kepada generasi berikutnya, oleh itu ia berubah. Sebagai contoh, zirafah telah berubah daripada rusa dengan memanjangkan leher sedikit demi sedikit, dari satu generasi ke satu generasi ketika cuba mencapai dahan yang lebih tinggi. Begitu hujah pertamamu. Nah! Itu teori yang mengarut. Lamarck penyokong Darwin yang menguar-uarkan. Adakah kau melihat zirafah lahir daripada perut ibunya berbentuk rusa? Kau diam setelah persoalanku itu menikam waras akalmu.

Adakala, aku tidah tegar mengerasimu begitu. Namun, aku amat gusar melihatmu semakin hayut bersama teori evolusi itu. Aku sendiri kala itu hampir goyang. Mujur gerakan anti Darwin yang beroperasi secara senyap bersama beberapa orang rafik telah memandu perjalananku. Meski Universiti Mimar Sinan sudah berada di bawah pengaruh organisasi haram Marxisme dan pemikiran berhaluan kiri, namun aku tidak tegar meletakkan diriku sebagai penganut Ateis. Tidakkah kau mengerti, jantungku hampir gugur saat kau mengutaran hujahmu yang sebegitu kepadaku. Sungguh! Hatiku menangis kerana Republik Turki telah menyaksikan kehilangan gadis tegar sepertimu. Aku kagum denganmu, saat kerajaan sekular Turki menyekat wanita memakai tudung di tempat-tempat awam, kau jauh dari golongan itu. Tetapi, mengapa ketegaran dan keteguhan imanmu hancur hanya kerana pengaruh evolusi yang karut marut itu?


III

Hujahmu yang kedua: asal sesuatu spesis adalah spesis yang lain. Lalu aku jelaskan padamu; pergantungan kepada imaginasi semata pasti belum kukuh untuk menguatkan teori itu. Teori evolusi itu adalah kesilapan Darwin dan Lamarck, kerana pada zaman mereka hidupan hanya dapat dikaji dengan teknologi yang amat primitif dan pada peringkat yang amat tidak mencukupi. Lapangan sains seperti genetik dan biokimia belum wujud. Teori mereka hanya bergantung penuh kepada keupayaan imaginasi yang terbatas. Sayangku Emine, di mana mahu kau lontarkan penemuan Mendel pada 1900 itu; ilmu sains genetik, kemudian telah menemui stuktur gen dan kromosom seterusnya penemuan molekul DNA pada tahun 1950-an. Suntikan apakah yang telah mengalir dalam darah mudamu hingga begitu celaru penilaian dan pemahamanmu. Lantaran itu kau tersenyap. Hanya menelan liur bersama serba kesal menghempap nubari. Kecerdikanmu itu, bukan begitu harus dikendalikan. Sudah aku katakan; berpaksi pada kebenaran, keyakinan dan penglihatan yang cukup menghantar bukti nyata bahawa Tuhan Maha Pencipta.

Sambungan seterusnya boleh dilihat dalam "Akhbar Mahasiswa" September ini.

No comments: