Pages

Thursday, September 29, 2005

DUA CERPEN TERSIAR SERENTAK

Kata-kata nenek Junah ada benarnya. Sejauh manakah saya telah membina manusia berfikir, beretika, berjiwa yang halus pertimbangan dan adil serta saksama dalam menghalusi perasaan orang lain.

Dalam merentas arus dunia tanpa sempadan, manusia sering disajikan dengan pelbagai arca kehidupan yang serba moden dan berteknologi tinggi. Manusia sering hilang pertimbangan dan waras akal lantaran minda diselaputi oleh gambaran kekayaan dan kesenangan hidup. Justeru, saya sedaya menyelami kisah benar dan realiti kehidupan yang berlaku pada warga tua hari ini. Pengalaman menziarahi warga tua di rumah Seri Kenanga, Seremban pada tahun 2001 saya adaptasi menjadi sebuah cerpen. Saya adalah seorang anak, anda adalah seorang anak dan kita adalah seorang anak yang sewajarnya menyalurkan rasa kasih dan cinta kepada insan mulia yang telah melahirkan, membesarkan dan mendidik. Mereka adalah ayah dan ibu yang wajib diberi perhatian. Kisah Disebalik Teratak Itu ada cerita di dalamnya. Ada siri yang mahu dipaparkan. Selamat membaca!

Cerpen ini tersiar dalam Majalah Dewan Agama Dan Falsafah Oktober 2005.

Wazni, anak yang baik itu cukup derita. Derita menanggung sengsara atma. Bertambah derita kala doktor mengesani penyakit barah otaknya sudah ditahap kritikal. Saat itu, mereka bertiga usai mengerjakan haji. Sekembali ke tanahair, kata Wazni-lambaian Kaabah menggamit-gamit. Lalu matanya terpejam.

Kekayaan tidak dapat membeli harga selaut kasih dan sayang jua keharmonian yang diidamkan oleh setiap insan. Manusia hanya mampu merancang, namun Allah jua yang merencana segala. Cerpen Lambaian Kaabah ini adalah ilham yang lahir rentetan daripada pembacaan saya terhadap cerpen Ghafirah Idris: Telah Diberinya Hati. Ia, cerpen ini memang ada pengaruh cerpen Ghafirah. Namun, saya ada cara tersendiri menyampaikan idea dan gagasan pemikiran. Saya terdorong menyalurkan idea ini semoga khalayak pembaca mendapat manfaat daripadanya. Salam karya!

Cerpen ini tersiar dalam Majalah I OKtober 2005.

No comments: