Pages

Monday, September 19, 2005

SEMPADAN JARAK BUKAN PEMISAH

Oleh Syarifah Salha Syed Ahmad ( kolumnis Buletin Kelap Karyawan Islam Kelantan (KERIS) Kaherah, Mesir.


"Duhai hati tegaplah menunjang semangat, tetaplah menumpang perasaan. Perjuangan ini jauh perjalanannya, dugaan ini memang getir, namun ini bukan lapis sedih paling akhir."

INI bicara sahabat karib saya yang dihantar via sms dari Jordan. Jika anda memiliki antologi KKF pasti pernah melihat nama Anizah Abu Samah dalam antologi itu. Iya, dia adalah sahabat termuda saya dalam mandala penulisan yang pernah melewati batas-batas waktu di alam persekolahan. Dahulu sewaktu menghuni dorm 4.5 aras empat, Maahad Ahmadi Gemencheh Negeri sembilan, kami tidak pernah berbicara soal penulisan mahupun sastera sehingga saya meninggalkannya dengan janji yang kami bina mahu bertemu di Ardul Kinanah. Namun dua tahun selepas itu saya hampa, kedatangannya tak kunjung tiba. Dia telah menjejakkan kaki ke Dataran Syams. Lama kami saling menyepi merawat luka dan duka yang membungkal dalam sukma. Penghujung tahun 2002 kami berutusan kembali. Merancang untuk bertemu pada penghujung bulan enam 2003 saat sama-sama pulang bercuti. Namun sekali lagi hampa kerana sekembali saya bercuti ke tanahir dia pulang ke Jordan tergesa-gesa. Aksara 2004 telah menemukan kami dalam ruang lingkup medan pena yang tidak terjangkau oleh kami akan minat yang sama ini. Hari ini kami bukan lagi seorang kakak dan seorang adik yang tiada pertalian darah, namun kami adalah rafik yang mempunyai pandangan yang sama, perjuangan yang serupa dan impian yang seiring.

Bukan ini yang mahu saya ceritakan. Tetapi akrab persahabatan dalam arena yang sama itu yang ingin saya ladeni. Memupuk minat yang sama tampak mudah, namun usaha yang serupa itu likunya berbeza metah. Meskipun dibatasi sempadan namun itu bukan pemisah sebuah perjuangan. Bicara-bicaranya yang dilayangkan pada saya terlalu indah. Saya kagum dengan seorang adik ini. Juga kagum dengan usaha gigihnya mengenal dunia pena yang tidak kurang asing namun dipandang sepi. Berjuang seorang diri tidak semudah berjuang dalam 'jamaah'. Dataran Syams yang menghimpunkan anak-anak Malaysia itu tidak gah seperti Perlembahan Nil yang menghimpunkan puluhan penulis-penulis pucuk muda yang sering disajikan dengan pelbagai aktiviti penulisan. Hidangan bengkel penulisan pula bukan satu kepelikan di sini. Adakah kehebatan kita pada hari ini kerana berhimpun dalam satu fikrah dan 'jamaah' yang sama? Kesukaran yang kita tempuhi dalam arena penulisan pada hari ini tidak setanding dengan mereka yang berjuang seorang diri. Hanya dia seorang telah hidup selepas Sdr Zaid Akhtar meninggalkan Dataran Syams itu. Hidup pada erti kata lain bernyawa dalam nafas dan degup jantung sebatang pena. Sering juga dia membuat permintaan dan permohonan agar pembimbing-pembimbing penulisan Perlembahan Nil ini berkunjung ke sana lalu mengadakan aktiviti-aktiviti penulisan. Namun, hanya Sdr Amiza Khusyri sahaja selaku penulis yang menempa nama berjaya mengadakan aktiviti penulisan di sana lewat tahun 2003 yang lalu. Begitu harapan seorang penulis baru Dataran Syams yang mengiginkan bimbingan dan panduan dalam arena yang dipandang sepi ini.

Lantaran itu, kecewa menyalut nubari saya. Namun saya abaikan. Telah banyak aktiviti penulisan dan bengkel-bengkel penulisan diadakan di dini. Masih tidak cukupkah andai memberi alasan; saya belum bersedia untuk terusan menulis. Atau logikkah menghimpun alasan; saya malu, takut dikritik dan tidak berani kerana saya tidak sehebat penulis lain. Bagaimana pula 'dia' yang saya kenal dan saya akrabi itu mampu berjuang seorang diri tanpa sebarang bimbingan dan panduan secara khusus melalui bengkel-bengkel dan aktiviti-aktiviti penulisan seperti di sini? Usaha dan kegigihan itu yang paling utama. Andai tidak disajikan mampukah berdiri utuh untuk menilai cebisan ilmu yang disaluti debu-debu tanah gersang ini? Hargailah selaut tinta, seluas sahrawi yang mengandungkan titisan tinta para ulama terdahulu. Kitalah penerusnya. Bukankah menulis itu satu jihad? Andai tidak sudi menyumbang tenaga dan bakti menyambung perjuangan yang suci ini, usah menunding jari dan melontar kata nista, sindir perli kepada mereka yang mahu mencambahkan bakat serta minat dalam seni pena dan sastera. Saya tinggalkan anda semua pada kali ini dengan sebuah ungkapan; Duhai hati, usah gentar mengendong cemuh, usah serik menilai sabar, perjuangan ini likunya kecewa, namun ini bukan lapis alas berputus asa. "BIAR KECEWA JANGAN PUTUS ASA"- Salam dari lantunan jemari pengembara pena.






No comments: