Pages

Thursday, October 27, 2005

CATATAN SEBELUM PULANG

Ramadhan kunantikan Ramadhan
kemulian Ramadhan yang turunya al-Quran
bulanku Ramadhan

Ramadhan pelepasan siksaan
ibadah berpuasa ujian kesabaran
ganjaran Ramadhan

Bulan seribu bulan
hanyalah sebulan
siang malam keberkatan

Akhirnya Ramadhan Syawalpun menjelang
tasbih tahmid berkumandang

Bergema takbir di satu Syawal
bergema satu lambang kekuatan amalan
kemenangan... kemenangan

Yang keruh bersama dijernihkan
yang jauh didekatkan
yang hitam diputihkan
bersalam-salaman
bermaaf maafan
jadikan amalan telus ikhlas berzaman

Syawal menyaksikan
amalan Ramadhan
atma turut bergema

Jangan lupa pada yg tiada disisi kita
Manakan tahu esok lusa kita bersama







Rabu
+ 23 Ramadhan 1426/ 26 Oktober 2005
Semalam saya dikunjungi beberapa orang rakan dari kalangan pelajar-pelajar Negeri Sembilan. Turut serta Yang Dipertua BAKANS bersama isteri dan anak. Itu kunjungan terakhir mereka sebelum saya pulang ke tanahair. Sempat mereka menitip kalam nasihat dan tasyji' buat diri saya.

+ Sahabat saya Syarifah Mariam, katanya dia sedih kerana saya akan pulang. Sebetulnya jiwa saya juga bergalau dengan rasa kesedihan untuk meninggalkan Ardil Kinanah ini. Permukiman sementara selama empat tahun banyak meninggalkan kenangan pahit manis dalam jiwa sebagai penuntut ilmu. Masih saya ingat azam yang dipasak dalam jiwa semasa berada di KLIA pada tanggal 5/9/2001. Tiga azam dan cita-cita itu telah saya pahat dalam hati. Namun hanya satu sahaja azam dan cita-cita yang tercapai. Dua yang berbaki masih tidak berjaya saya dakap. Namun ini bukan yang terakhir, masih ada jalan untuk mendakap cita-cita.

+ Kerja-kerja mengemas barang untuk dibawa pulang ke tanahair sudah hampir sempurna.Hari ini saya ada mau'id dengan Timbalan Ketua Unit Penerangan dan Penerbitan DPMM, adik Siti Amirah Abd Wahab, mahu berbincang seputar dunia penulisan dan penerbitan. Barangkali ini sumbangan terakhir untuk DPMM sepanjang berada di Mesir. Walau bagaimanapun, tidak bererti kala sudah pulang tidak memberi sumbangan. Dapat menyumbang idea juga dikira sumbangan.

+ Beberapa hari yang lalu, kak Nisah Haron ada menghubungi via emel. Memaklumkan bengkel cerpen, PEN yang bakal dijalankan pada 18/11/2005, insya-Allah jika tiada aral melintang. Amiza Khusyri juga memaklumkan via sms. Insya-Allah, doakan saya berkesempatan menghadiri bengkel tersebut. Hari yang berbaki, Khamis, Jumaat dan Sabtu telah ada agenda yang diatur. Insya-Allah malam Sabtu, selepas solat sunat tarawikh akan bertolak ke mator dan flight dijangka berlepas pada jam 1.00pagi 30/10/2005. Jika berkesempatan saya akan menulis untuk entri terakhir sebelum pulang ke tanahair. Jika tiada kesempatan, ini adalah entri terakhir dan saya akan berehat beberapa waktu sebelum menyambung entri yang seterusnya setelah berada di Malaysia kelak.

+ Kanak-kanak lelaki penjual tisu di kota Kaherah tidak dapat saya temui. Ia, barangkali itulah yang akan berlaku kerana saya tidak akan ke kota Kaherah lagi. Namun begitu, saya telah menemuinya dalam cerpen saya SURATAN RAMADHAN. Ada beberapa orang rakan memaklumkan mereke bertemu kanak-kanak itu. Petemuan mereka barangkali sebagai pengantara untuk melepaskan hajat saya bertemu si kecil.

Salam Ramadhan dan salam Syawal daripada pengembara pena, Diari Online.





No comments: